Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Nike chce ovládnout fotbal

Česko

Převzetí Umbra má Nike pomoci vytlačit Adidas z pozice lídra na fotbalovém trhu

LONDÝN Souboj největšího světového výrobce sportovní obuvi a oblečení - americké firmy Nike -s německým gigantem Adidas o nadvládu na fotbalových hřištích včera vyústil v dohodu, podle které Nike koupí britského konkurenta Umbro za 285 milionů liber (11 miliard korun).

Tato transakce je první akvizicí Nike za poslední tři roky. Potvrdila probíhající konsolidaci trhu se sportovním vybavením, která započala akvizicí amerického výrobce Reebok Adidasem v roce 2005, a dále pokračovala majetkovým vstupem francouzské retailingové firmy PPR do německé Pumy letos v dubnu.

Zatímco stále větší množství výrobců sportovního oblečení vyhledává partnerství s módními firmami, aby oslovili širší skupinu zákazníků, akvizice Umbra má Nike pomoci předstihnout Adidas na fotbalovém poli, kde obě firmy soupeří již od počátku 90. let. „Mezi oběma firmami probíhá bitva o získání špičkových týmů,“ uvedl Nigel Currie, ředitel britské marketingové společnosti Brand Rapport. Nike se letos neúspěšně pokoušel odlákat německý národní tým od Adidasu. Převzetím Umbra však získá pod svá křídla anglickou reprezentaci. Cílem Nike je zvýšit roční prodej fotbalových doplňků o 10 procent, a do roku 2010 pak chce v tomto segmentu předstihnout Adidas. „Právě akvizice Umbra by nám měla dopomoci k získání dominantní pozice na poli fotbalu,“ připustil výkonný ředitel Nike pro Evropu Eunan McLaughlin.

Nike spoléhá i na fotbalový boom v Číně před Olympijskými hrami v Pekingu v létě příštího roku. Nike zatím v Číně provozuje kolem tří tisíc vlastních obchodů, které již brzy doplní i stávající síť 1200 čínských obchodů firmy Umbro. Britská značka se podle McLaughlina stane fotbalovou značkou Nike, která zůstane zachována i po završení akvizice. Umbro bude i nadále řízeno z britského sídla firmy. Generální ředitel firmy Umbro Steve Makin prohlásil, že dohoda s Nike je výhodná i pro akcionáře Umbra. „Jako součást Nike budeme silnějším a lepším podnikem,“ řekl Makin.

V důsledku nepřesvědčivých výkonů anglické reprezentace v kvalifikaci na Euro 2008 a také kvůli nezvykle vlhkému letnímu počasí v Británii klesly pololetní prodeje Umbra o 44 procent. Spojení s Nike by mělo přispět k opětovnému růstu prodejů.

Autor: