„Na základě výběrového řízení byl vybrán návrh založený na jednoduchosti, minimalismu a nadčasovosti, který má své základy v moravské tradiční tvorbě,“ píše se v tiskové zprávě Jihomoravského kraje ze čtvrtka.
Z ní také vyplývá, že agentura vytvořila dvě loga a dva vizuální styly (Jihomoravský kraj a Jižní Morava) včetně manuálů a v dalších měsících se bude podílet na jejich využití v kampaních. Samotné krajské logo s doprovodným manuálem přišlo na 550 tisíc, na jeho propagaci v marketingových kampaních jde dalších 880 tisíc. Zbytek téměř dvoumilionové částky padl na tvorbu doprovodného loga pro Jižní Moravu v totožném vizuálním stylu, které bylo o 80 tisíc levnější.
Ženský klín či symbol vězňů v koncentráku. Spravedlnost sklízí za nové logo kritiku |
K výtvoru společnosti Dorland zveřejnil Jihomoravský kraj také krátké vysvětlení jeho významu. V něm je centrálním prvkem právě barevně výrazné písmeno „M“, ke kterému uvádí zpráva hned několik slov na něj začínajících - Macocha, modrotisk či Mikulov. Mezi slovy ale figurují také slova mamut a magický. V propagačním videu se objevuje i náznak, že „M“ v logu přibližně kopíruje ňadra slavné pravěké sošky Věstonické Venuše.
Struktura písmena má prý odkazovat ke spojení tří dimenzí. „Propojení minulosti, současnosti a budoucnosti – 3 dříky písmene spojené do jediného,“ vysvětluje materiál.
Vysvětlení loga podle jihomoravského Kraje:
|
Minimalismus se designu nového loga upřít nedá, ostatní znaky už ale mnozí uživatelé sociálních sítích v jednoduchém nápisu nevidí. Lehce protažené růžové „M“ podle nich přitahuje v jinak zcela modrém nápisu přirozeně nejvíce pozornosti. Podle některých vypadá jako krev stékající po zdi. „Já v tom vidím vidle, takže Praha schvaluje,“ píše další uživatel Twitteru.
Logo kritizuje i předseda Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec, kterého server Lidovky.cz oslovil. „Typograficky je logo v pořádku, ale to není jediné měřítko. Musí to být symbol Jihomoravského kraje, a to rozhodně není,“ myslí si. Skryté významy loga běžný občan dle Brabce nerozšifruje, pokud si nepřečte „vysvětlivky“. „Není to symbol, ale hrátka s písmem. Když se řekne Jižní Morava, napadne vás sluníčko, víno. A nic z toho tam nemáme. Není to dobře odvedená práce,“ míní.
Lidová tvořivost se nového krajského loga ujala po svém a z růžového „M“ vznikla součást lebky ze znaku komiksového hrdiny Punishera.
Nové logo Jihomoravského kraje mi přijde takové nedotažené, tak jsem jimi trochu pomohl ... ;-) pic.twitter.com/G9ZFCZESV6
— psalose (@psalose) 14. prosince 2018
Na Facebooku se mezitím objevilo ještě přání nového roku, které je vyvedené ve stejném designu. Opět se v něm opakuje motiv slov, ve kterých se vyskytuje písmeno „M“. Krev stékající po zdi může toto přání připomínat ještě výrazněji, ačkoliv má tentokrát protažené růžové „M“ představovat kmen vánočního stromu.
Nové logo ČSSD. Staré vypadalo jako hlávka zelí, ale identitu držíme, řekl Zaorálek |
Komise, ve které seděli zástupci kraje i odborníci, vybírala ve finále ze šesti návrhů celkem čtyř agentur. Cíle veřejné zakázky vypsané krajem 15. května letošního roku bylo „vytvoření nové značky Jihomoravského kraje, destinační značky Jižní Morava a jejich vizuálních stylů“. Její vyhotovení mělo přijít na 1,9 milionu korun.
„Jsem spokojený a věřím, že se nám prostřednictvím tohoto moderního vizuálního stylu podaří prezentovat, co kraj dělá a jaké jsou jeho priority,“ tvrdí v tiskové zprávě Bohumil Šimek.