Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nové tramvaje kolabují ve sněhu

Česko

Praha podle TOP 09 koupila za 19 miliard vozy, které neprojedou sněhem. Pochybná je i smlouva s výrobcem

PRAHA Nové pražské tramvaje Škoda ForCity 15T zřejmě nejsou tak skvělé, jak je dopravní podnik prezentuje. Chloubě vozového parku totiž stačí, aby na kolejnici ulpělo více než pět centimetrů sněhu, a nízkopodlažní tramvaj má vážné problémy.

Tvrdí to alespoň pražský zastupitel za TOP 09 Tomáš Hudeček. Podle něj si Praha v zadávací dokumentaci na nový stroj nadiktovala, aby tramvaj projela maximálně pěti centimetry sněhu a jedním centimetrem vody. „V Praze přitom často bývá daleko více sněhu. Nová tramvaj proto nezvládá jízdu v kalamitě, což se potvrdilo i letos v zimě, kdy měly nové vozy problémy a musely být staženy z provozu,“ říká Hudeček s tím, že vážné potíže tramvaje mu potvrdilo několik interních zdrojů z dopravního podniku.

Dopravní podnik popírá, že nové vozy kvůli sněhu stály. „V zimě při kalamitní situaci nebyly odstaveny z provozu žádné nízkopodlažní tramvaje ani 15T,“ říká mluvčí dopravce Ilona Vysoudilová. Ta nicméně potvrdila technické údaje v zadávací dokumentaci. Tramvaj je ale podle ní schopna zvládnout i šesticentimetrovou vrstvu sněhu a tři centimetry hlubokou kaluž vody. Dopravce navíc tvrdí, že má dostatek údržbových vozů na to, aby koleje zůstaly bez problémů sjízdné i pro nízkopodlažní vozy. Smlouva byla ušita na míru Škodovce Potíž však není jen v tom, jakou vrstvu sněhu tramvaj přebrodí. Problematický je samotný nákup 250 nových vozů. „Smlouvy na nové tramvaje byly v roce 2005 podepsány zcela netransparentně,“ prohlásil Hudeček. Podle něj byl tendr vypsán pouze pro jednu firmu, a to pro plzeňskou Škodu Transportation.

Firma zaprvé detailně znala požadavky města, které chtělo vyvinout tramvaj na míru. Podmínky výběrového řízení proto magistrát konzultoval ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel. Tuto instituci však v té době vlastnila právě plzeňská Škodovka. Dalším plusem pro firmu byl pouze šedesátidenní termín, kdy se mohly do tendru přihlásit konkurenti.

Podle dopravních expertů je také podezřelá velká objednávka na 250 kusů. Praha si objednala tramvaj, která ještě neexistovala, a město tak mohlo jen tušit, jak se bude v ulicích chovat. „Praha hraje roli pokusného králíka. Škodovka si tu tramvaje vyzkouší, vychytá, a navíc si udělá velkou reklamu pro jejich další prodej. Za normálních okolností si měla objednat řekněme desítky kusů, ty vyzkoušet a pak se rozhodnout pro koupi zbytku,“ řekl jeden z odborníků, který si nepřál být jmenován. Totéž tvrdí i Hudeček, který navíc pochybuje i o tom, zda Praha takové množství nových tramvají vůbec potřebovala.

Nevýhodnost smlouvy přiznává i vedení dopravního podniku, které se nyní snaží snížit rizika domluvením různých dodatků – například prodloužením záruční doby. „Obě smlouvy, jedna na padesát a druhá na dvě stě tramvají, byly mírně vychýleny v neprospěch dopravního podniku. V dnešní době bychom je neuzavřeli,“ řekl šéf dopravního podniku Martin Dvořák. Podle něj jsou smlouvy také velmi těžko vypověditelné. Plzeň by buď musela hrubě nedodržet smluvené termíny dodávek, nebo by musely mít tramvaje fatální problémy.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...