Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Obchod, který končí i závislostí

Česko

Přímý prodej – Lidé na vrcholu pyramidy bohatnou, většina ostatních nanejvýš paběrkuje

Multilevelových firem, které své produkty nabízejí přímým prodejem, funguje v Česku hned několik. Psychologové a sociologové se shodují, že především systémy motivačních školení mohou vést až k sektářské závislosti. PRAHA Mezi nejznámější multilevelové podnikání patří v tuzemsku Avon a Amway. Druhou jmenovanou firmu v posledních letech proslavilo především působení Šárky Grossové, manželky bývalého premiéra Stanislava Grosse.

Na trhu ale figuruje například i společnost Lux, kterou proslavil spisovatel Ota Pavel ve Smrti krásných srnců.

„Ta doba popisovaná Otou Pavlem je ale úplně pryč. Jeho hrdina vydělal jmění na tom, že přístroje, které daly v tuzemsku vysavačům jméno, sám prodával.

Dnešní byznys Amway a dalších je založen na tom, sehnat především co nejvíce dalších lidí, kteří pod nimi v pyramidové struktuře budou pracovat,“ uvedl psycholog Jeroným Klimeš, který stejně jako někteří další jeho kolegové poukazuje na to, že multilevelové firmy především svým důrazem na neustálé školení a psychologickou motivaci připomínají sekty.

„Podobný způsob podnikání a motivačních školení multilevelových firem může u slabších jedinců vést k podobnému stavu, jako je sektářská závislost.

Odvíjí se to samozřejmě od povahy každého člověka. Zosobnění tužeb do úspěchu nějakého kolegy a povaha zasvěcení do toho, jak se to má dělat, rysy sekty v podobných případech nesou,“ souhlasí s ním liberecká psycholožka Vendula Kolářová.

Tiskový mluvčí Amway Jan Stránský se však podobným příměrům brání. Je to v celém světě naprosto běžný způsob podnikání. Přímým prodejem se na světě zabývá padesát milionů lidí a jeho obrat je kolem 110 miliard dolarů ročně,“ uvedl Stránský, který je zároveň předsedou české Asociace osobního prodeje, která multilevelové firmy na tuzemském trhu sdružuje. Amway má v současné době v České republice pouze 25 zaměstnanců, ale dvacet pět tisíc distributorů, kteří pro něj pracují na základě živnostenského oprávnění.

K případu lidí, kteří byznysu Amway propadli natolik, že mají dokonce existenční problémy, poznamenal, že podobní jedinci se najdou v každém druhu podnikání. „Je to přece podobné, jako když někdo otevře hospodu a přecení své síly. Na druhou stranu Amway každému ze svých prodejců umožňuje neprodané zboží vrátit,“ podivuje se nad tím, že by někdo mohl kvůli přemotivování spadnout až na samé dno. Nejúspěšnější podnikatel v Amway v ČR Roman Hassmann k tomu navíc poznamenal, že by v takovém případě ostatní ze skupiny podobně postiženému pomohli a zboží od něj odkoupili.

Odborníci ale za největší problém považují především uzavřenou komunitu takových firem. „Lidé postupně ztrácí své staré známé. Stávají se stále bližší součástí nové komunity. Příznačné je, že se na svůj byznys soustředí téměř absolutně a nepřemýšlí již o ničem jiném,“ sdělil LN specialista na sekty Zdeněk Vojtíšek.

Multilevelové firmy oproti sektám ale nebrání svým členům v odchodu. „Taková podmínka ve smlouvách nebývá. Zmiňovaným vyřazením z předešlého normálního života si ale takový člověk jen těžko hledá ztracené kontakty a vrací se k dřívějším sociálním vazbám,“ doplnil Vojtíšek.

Roman Hassmann v rozhovoru pro LN připustil, že čtení motivační literatury a pouštění podobných CD a DVD nosičů s projevy ú s p ě š n ý c h podnikatelů v oboru patří k základním kamenům obchodu, kterými si nový či váhající distributor musí projít. „Právě takové zosobnění do určitého vzoru – on to dokázal, proč bych to neměl dokázat já – to patří k nejproblematičtějším aspektům multilevelu. Na druhou stranu podobně mohou lidé skončit třeba na závislosti v řízení automobilů,“ tvrdí psycholog Klimeš.

Pravidelná setkání společnosti Amway mají skutečně svá specifika. V kotli třítisícového davu jen málokdo zůstane chladným při opakovaném vyprávění o bohatství a úspěchu. Lidé jsou pak snáze manipulovatelní a nakupováním školicích produktů doufají ve zlepšení svého života.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...