Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Operátoři předražují hovory

Česko

Účtování hovorů po minutách zdražuje telefonáty až o třetinu oproti skutečně provolané době

PRAHA Kdyby dráhy účtovaly zákazníkům jedoucím z Prahy do Pardubic automaticky jízdenku až do České Třebové, zřejmě by s nimi nejezdil už vůbec nikdo. Podobně se ale chovají čeští mobilní operátoři, především pak dva největší, T-Mobile a Telefónica O2. U všech nově představených tarifů zavádějí účtování po minutách.

Zákazníci tak za hovor, který trvá například jednu minutu a pět vteřin, zaplatí stejně jako za dvouminutové volání. Ve finále tak mají i méně volných minut. Průměrné předražení u tohoto způsobu účtování oproti skutečné délce hovoru dosahuje podle odborníků více než třiceti procent.

Pro své zákazníky, kterým vybírá nejvhodnější operátory, provedla „tarifikační experiment“ například společnost PhoNet, která vyrábí telefonní ústředny. „Vzali jsme několik milionů záznamů o hovorech a každý zkusmo tarifikovali po vteřinách, po půlminutách či po minutách. Předražení je vyšší, než jsem čekal,“ řekl LN ředitel PhoNetu Ivo Fišer.

Například při způsobu účtování celé první minuty a poté po půlminutách, které oba největší mobilní operátoři používají u svých starších tarifů, způsobuje předražení měsíčního účtu až o 23 procent. Účtování po minutách pak o 31 procent. „Je to velmi šikovný způsob, jak nenápadně zdražit, aniž by si to kdokoli uvědomoval,“ dodal Fišer.

Podle operátorů není tarifikační perioda pro zákazníky tak důležitá. „Před uvedením tarifů O2 Neon jsme zkoumali, jakou důležitost způsobu účtování zákazníci přikládají. Rozhodujícím faktorem byla výše tarifu, počet volných minut a sazby za volání. Účtování byl parametr, který stál až na konci,“ říká šéf marketingu Telefóniky O2 Jan Karas. „Vliv způsobu účtování na to, kolik člověk zaplatí, samozřejmě je. Není to však třetina, jsou to pouze jednotky procent. Tarif utváří více faktorů, které ovlivňují celkovou výši útraty. Mnohem větší vliv než způsob účtování má např. minutová sazba, počet volných minut či nabídka neomezeného volání,“ dodal Karas.

Podle ředitelky marketingu pro nefiremní zákazníky T-Mobilu Alexandry Korman je pro zákazníky nejdůležitější výhodná cena volání s rodinou a přáteli. „Potřeba zákazníků je jiná, soustředí se hlavně na volání zdarma na zvolená čísla, o způsob účtování jim tolik nejde,“ říká Korman.

„Zákazníci na to nekladou důraz hlavně proto, že jim tuto informaci operátoři obvykle v cenících podávají co nejmenším písmem,“ kontruje odborník na mobilní komunikaci ze serveru Mobil.cz Jan Lodl. Podle něj je například na sousedním Slovensku situace mnohem lepší. „Operátoři tam účtují hovory po vteřinách u většiny svých tarifů. A sazby za minutu tam v žádném případě nejsou vyšší než u nás,“ dodal Lodl. Situace se podle něj navíc spíše zhoršuje. „T-Mobile i O2 u všech nových tarifů zavádějí zásadně účtování po minutách. Přitom ještě před několika lety byla i u nich normální tarifikace po první minutě hovoru po vteřinách,“ uvádí Lodl.

„Je to jeden z ukazatelů nedostatečné konkurence,“ míní analytik IDC Emir Halilović. „Je to spíše než na operátory otázka na českého regulátora, který by měl zařídit spravedlivější podmínky,“ dodal Halilović.

Regulátor, ovšem evropský, si na operátory došlápne už od července. Součástí nové regulace hovorů ze zahraničí, takzvaného roamingu, je totiž i nařízení, podle kterého operátoři musejí účtovat maximálně prvních třicet vteřin hovoru a pak po vteřinách. „Tento princip bude fungovat na maloobchodní i velkoobchodní úrovni. Kvůli nespravedlivé účtovací době činilo předražení pro zákazníky průměrně 19 procent pro uskutečněné a 24 procent pro přijaté hovory,“ řekl mluvčí komisařky pro informační společnost a média Martin Selmayr.

Tabulka

Navýšení ceny měsíčního hovorného v závislosti na použité tarifikaci

Způsob tarifikace Průměrné

(v sekundách) navýšení ceny

1+1 od hovoru první po vteřiny vteřinách 0 %

30+1 po 30 spojení vteřin, pak se naúčtuje po vteřinách 5 %

30+30 účtuje každých se 30 „impulz“ vteřin 14 %

60+1 účtuje hovoru, se pak první po minuta vteřinách 17 %

60+30 účtuje hovoru, se pak první po minuta půlminutách 23 %

60+60 účtuje minuta se každá započatá 31 %

Pokud operátor využívá účtování po minutách (60+60), pak oproti skutečně provolané době dostane zákazník o více než 30 procent vyšší účet, případně mnohem rychleji provolá volné minuty. Za hovor trvající například jeden a půl minuty mu totiž operátor strhne minuty dvě.

Pramen: ProTel, na základě průzkumu několika milionů hovorů

Autor: