Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Plány na PPP projekty krachují

Česko

Tento způsob měl povzbudit investice. Model spolupráce státu a soukromých firem však nefunguje

PRAHA Soukromník postaví a bude 20 let provozovat silnici či nemocnici a dostane za to každý rok od státu smluvené nájemné. Po uplynutí dohodnuté doby objekt odevzdá státu. Tento model zvaný PPP, v němž jde o spolupráci veřejného a soukromého sektoru, se měl stát záchranou churavějící státní kasy. Kvůli nově objevené administrativní překážce, ale i obavám firem z chování státu při uzavírání těchto smluv, však hrozí, že žádné PPP projekty vůbec nevzniknou.

Prvním příkladem uskutečněného PPP projektu po letech příprav měla být dostavba a provoz části pražské Ústřední vojenské nemocnice. Projekt schválila ještě odstupující Fischerova vláda, stavět a provozovat část areálu mělo konsorcium Prague Military Hospital Consession v čele se společností Metrostav Development. Přestože smlouva s konsorciem je uzavřena, spolupráce dosud nezačala.

Klíčová překážka, která brání zahájení této stavby je však zákonná podmínka, na kterou se odvolalo ministerstvo financí. Ta stanoví, že pokud se v rámci PPP staví i komerční objekt, smí si jej stát pronajmout maximálně na osm let. A hotel, který je součástí dostavby nemocnice, je právě takovým objektem. Vzhledem k tomu, že smlouvy mezi státem a soukromými firmami se při PPP projektech uzavírají nejméně na 20 let, nebude je možné vůbec uzavřít.

„Je to absurdní situace. Vláda tento projekt schválila, ale ministerstvo se postavilo proti ní. Navíc úředníci ministerstva včetně ministra při několikerém projednávání tohoto projektu byli a mohli námitku, kterou nyní mají, vznést už před jeho schválením,“ uvedl předseda Asociace PPP Marek Ditz. Pokud bude ministerstvo financí na své námitce trvat, nebude možné realizovat v podstatě žádný ze zvažovaných projektů. Se stejným problémem by se soukromé společnosti potýkaly i v případě výstavby dálnic – jejich součástí jsou také komerční objekty.

Ministerstvo dopravy přesto plánuje, že se na PPP projekty vrhne. Spolupráce státu se soukromým sektorem je prý jednou z jeho hlavních priorit, jak stavět české dálnice levněji. Bárta proto uspořádá seminář pro patnáct vybraných firem, kde chce zjistit jejich zájem.

Vztah státu a firem je však i v případě dopravních staveb problematický. Stavaři tvrdí, že s nimi ministerstvo nekomunikuje. „Žádná ze stavebních firem s nabídkou na účast v projektech PPP v Česku nebyla oslovena,“ řekl LN Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic, kde jsou sdruženy největší stavební firmy.

Jak vysvětlil expert ministerstva na PPP projekty Martin Janeček, na semináři mají obě strany projednávat své představy o spolupráci a zasadit je do konkrétního rámce. Podle Čížka stavaři mají zájem se na těchto projektech podílet, ale dialog se státem na toto téma bohužel neexistuje.

Dopravní stavitelé se kromě toho také obávají problémů s legislativou. V případě dálnic je klíčové vyřešit vyvlastňování pozemků. „Považujeme za velmi důležité, aby byla legislativně dořešena tato problematika,“ uvedl pro LN tajemník společnosti Hochtief Michal Talian a dodal, že není možné přenášet zajišťování pozemků na soukromý sektor.

Ministr Bárta chce zahájit stavbu prvních projektů už v roce 2012. Tomu však stavaři nevěří. „V České republice v oblasti dopravní infrastruktury není žádný projekt připraven. Nejdále bylo v minulosti pokročeno s přípravou výstavby dálnice D3. Ale i podle těch nejoptimističtějších předpokladů by se s výstavbou mohlo začít nejdřív někdy v závěru roku 2012, pokud by však nyní okamžitě padlo rozhodnutí, že se takto bude stavět,“ tvrdí Čížek. Takové rozhodnutí však evidentně v dohledné době nepadne.

***

NEJVĚTŠÍ PLÁNOVANÉ PPP PROJEKTY hell

Rekonstrukce dálnice D1 investice 18 miliard korun Ministerstvo dopravy to prohlásilo za vhodný projekt pro PPP, ale bez konkrétního termínu realizace

Dálnice D3 investice 11,5 miliardy korun Koncesní projekt je připraven, není však vybrána žádná firma na realizaci

Fotbalový stadion HK investice 3,2 miliardy korun jediný velký již zrealizovaný projektu

Ústřední vojenská nemocnice investice 2,6 miliardy korun Smlouva s koncesionářem podepsána, ale zahájení stavby brání legislativa. Ministerstvo obrany se navíc snaží firmy donutit k úpravě objektu

Krajská nemocnice Pardubice investice 2,3 miliardy korun Proběhla soutěž, ale nebyly podány žádné nabídky, protože kraj odmítl ručit svým majetkem. Projekt zkrachoval

PPP projekt probíhá formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru

Autor: