Sobota 7. prosince 2024, svátek má Ambrož, Benjamin
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Platíte moc za povinné ručení? Pohrozte odchodem

Povinné ručení (ilustrační foto)

Povinné ručení (ilustrační foto) foto: Shutterstock

PRAHA - Jezdíte už léta bez nehody, ale cena vašeho povinného ručení i tak stoupá? Pak jste ukázkový příklad řidiče, který by neměl mlčet, ale konat. Když se totiž rozhodnete pojišťovnu změnit, ušetříte.
  7:00

Dokazuje to nedávný průzkum nezávislé agentury IBRS, z něhož vyplývá, že 71 procent lidí, kteří se rozhodli pro změnu pojišťovny, získalo výhodnější podmínky. „A to nehledě na to, zda ke konkurenci skutečně přestoupili, nebo si je jejich stávající pojišťovna získala novou, výhodnější smlouvou,“ doplnil Tomáš Horejsek z agentury IBRS.

Pojistné nezdraží

Všechny oslovené pojišťovny na českém trhu neplánují v brzké době zvyšovat základní sazby povinného ručení.

Pokud tedy řidiči nebudou bourat, měli by platit stejně nebo méně než dosud.

Podle pojišťoven je ale tento trend dlouhodobě neudržitelný. Ceny sazeb se prý nyní blíží skutečným nákladům.

To lze pokládat za předzvěst zvyšování cen v budoucnu.

Průzkum ostatně potvrzují i zkušenosti řady pojištěnců. Příkladem může být šestadvacetiletá Gabriela z Prahy. Ačkoli nikdy nebourala a u své pojišťovny už byla více než čtyři roky, cena pojistky jí stále narůstala. Šla tedy cestou změny.

Těsně před podpisem s novou firmou jí ale její pojišťovna znenadání nabídla výraznou slevu, díky níž ušetřila na pojistném až čtvrtinu. „Ušetřila jsem více než tisícovku a dostala jsem se pod ceny konkurence. Poté už nebyl důvod měnit,“ říká Gabriela, která nechtěla zveřejnit celé jméno.

Pojišťovny se taktikou nouzového vyjednávání ceny nijak netají a poukazují na to, že stejné praktiky využívají zcela běžně i mobilní operátoři. „Je to standardní proces, který přichází ve chvíli, kdy je u nás klient nespokojený. Snížení ceny je způsobem, jak ho u firmy udržet,“ tvrdí Jan Marek z odboru komunikace České pojišťovny.

A čeští řidiči na slevy slyší. Cena je pro ně nejdůležitější kritérium, které berou při sjednání nové pojistky v potaz. Podle Jolany Ackermannové z České asociace pojišťoven se cenou řídí více než 70 procent motoristů. Těží z toho především méně zavedené pojišťovny, které jsou s cenami nejníže a které zaznamenávají vysoké nárůsty klientů. Rostou ale i pojišťovny sázející na šíři služeb. Pohyb mezi pojišťovnami na českém trhu je v současné době velmi živý. Nejúspěšnější pojišťovny dokážou za půl roku nalákat přes 40 tisíc klientů, jiné za stejné období přes třicet tisíc zákazníků ztratí.

Co ovlivňuje cenu?

* Při určování ceny pojistky provádí drtivá většina pojišťoven takzvanou segmentaci. Své klienty i auta, se kterými jezdí, třídí do přesně vymezených skupin s různým stupněm rizikovosti.

* U klientů je zajímá především věk, bydliště, řidičské zkušenosti a počet nasbíraných bonusů za řízení bez nehod. V nevýhodě jsou především nezkušení řidiči z velkých měst.

* U vozů zajímá pojišťovny objem motoru a jeho výkon. Svou roli hraje i stáří auta a účel jeho používání. U služebních aut se totiž předpokládá, že najezdí více kilometrů, a pravděpodobnost nehody je tedy vyšší.

* Pojišťovny ale zvýhodňují i řidiče vozící v autě své děti. Podle statistik jsou zodpovědnější. Z čistě marketingových důvodů pak pojišťují levněji doktory, hasiče či zemědělce.

Autor:

Příliš chytrý vysavač? Jak si ulehčit domácí práce a ušetřit čas
Příliš chytrý vysavač? Jak si ulehčit domácí práce a ušetřit čas

Pojďme si říct, že plně samoobslužný vysavač, co se sám vysype, vypere si hadříky a doplní vodu, je gamechanger! Nebo ne? Museli jsme to zjistit a...