Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Plzeň

Česko

POSLEDNÍ SLOVO

Představa příslušníků „bílé síly“ pochodujících kolem plzeňské Velké synagogy den po výročí prvního transportu plzeňských Židů do Terezína je odpudivá sama o sobě. Odpudivá zjevně připadala i plzeňskému primátorovi Pavlu Rödlovi, který demonstraci „pravicových radikálů“ po jistém váhání zakázal.

Ještě odpudivější než zmíněný pochod však je soustavný antisemitismus, který čiší z webových stránek i z projevů těch, kdo se na pochod chystali. Teoriemi o židovském spiknutí a popíráním holokaustu se jen hemží. Jejich hlasatelé se neoznačují za antisemity, dokonce se občas tomuto označení brání – ale to je u antisemitů po holokaustu zcela běžné. Už se to prostě nenosí, a tak si pro své vyznání vybírají jiné názvy. Pochod Plzní měl být pochodem za svobodu slova a shromažďování.

Nepochybně je správné bdít nad svobodou projevu a shromažďování, ale není správné přistoupit na předstírání, že „bílé síle“ jde o tyto svobody. Pořadatel pochodu přece výslovně chtěl akcí reagovat na to, že se jeho myšlenkovým souvěrcům nepodařilo veřejně vystoupit při výročí křišťálové noci. Nepřiznaný antisemitismus z toho táhne na sto honů.

Poněkud mne znepokojilo, že se do Plzně chystali i anarchisté. Ti sice antisemitští nejsou, ale jejich představa o tom, jak fyzicky čelit neonacistickým vystoupením, se mi nezamlouvá. Jakkoli mohou mít klidně dobré úmysly, nevyhýbají se násilí, a tak se ulice českých měst při příležitostech střetu obou hnutí podobají bojištím. Těžko se ubránit myšlence, že v řadách těch i oněch je spousta lidí, kteří si ze všeho nejvíc chtějí do někoho bouchnout, a docela jim vyhovuje zastírat násilnické sklony ideologií, kterou pokládají za ušlechtilou. „Levicoví radikálové“ mají ostatně s „pravicovými“ dost společného. Jedni ani druzí se nechtějí nechat ovládat státní mašinerií, což by samo o sobě mohlo být i sympatické: je celkem normální, že se mladý člověk bouří a nechce, aby ho semlelo soukolí. Jenže tihle radikálové chtějí dělat pořádek sami, ti i oni zřejmě soudí, že by práci policistů vykonávali lépe než policisté, a podle toho se chovají. Národní strana si dokonce založila přímo vojensky organizovanou Národní gardu, která má údajně chránit občany v situacích, kde podle jejich názoru policie selhává.

Je to znepokojivá situace – co může společnost dělat s množícími se násilnickými prvky, když osvěta, jak vidno, příliš nepomáhá? S násilím na fotbalových stadionech a v ulicích bojují západní společnosti poměrně, byť ne zcela, úspěšně již desítky let a mají na to vypracované mechanismy. Veřejnost, pokud je mi známo, proti tomu nic nenamítá, ba naopak, jde přece o násilí, které lidé šmahem odsuzují. Jak je možné, že bylo tolikrát tolerováno násilí skrývající se pod politickou hlavičku? Proč je možné fotbalového násilníka jednoduše zatknout a potrestat, kdežto s násilníky protiromskými či antisemitskými se dělá tolik okolků? Šíření nenávisti k menšině je přece škodlivější a má to větší společenský dosah než rvačka stoupenců dvou fotbalových klubů.

***

Nepochybně je správné bdít nad svobodou projevu a shromažďování, ale není správné přistoupit na předstírání, že „bílé síle“ jde o tyto svobody

Pondělí Neff

Úterý Vaculík

Středa Baldýnský

Čtvrtek Rejžek

Pátek Šustrová

Sobota Klíma

Autor: