Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Počty pro život

Česko

POSLEDNÍ SLOVO

Bylo to ve čtvrtém ročníku obchodní akademie ve Zlíně. Měli jsme psát písemku z matematiky. Profesor Makoň chodil po třídě a rozdával sešity. Když přišel ke mně, řekl: „A Vaculíku, vám píšu pět, vy si něco čtěte.“ I bez latiny jsem věděl, že je to consilium abeundi. Odešel jsem.

Krom té matematiky a fyziky mě škola bavila a uměl jsem bez učení. Tu bych se byl musel učit. V jednom momentě jsem zůstal kdesi vzadu, a logaritmus čísla jsem už nechápal. Tato příhoda spadá do mého celkového stavu: že mě obchod nebaví, nikdy to nebudu dělat… Odešel jsem zlákán Vysokou školou politickou a sociální v Praze (1946), kam brali bez maturity; jež však musela být nahrazena nějakými zkouškami, tu matematika nebyla.

A právě matematika a fyzika jsou místem, které mě v životě často svrbí. Co mě nejvíc zajímalo, bylo často s nimi spojeno. Jakési znalosti mám: můžu si vypočítat obsah kruhu. Ludolf byl vynálezce, jeho duševní výkon byl nadmatematický: přišel na něco, co nám všem, kdo si potřebujeme vypočítat obsah kruhu, ušetřilo moc práce.

Matematika začne děti strašit, když počty zabřednou do algebry. Ta sama se mi líbí. Mám v ní pár vzorečků, ani nevím už, nač jsou. Prostě chci říct, že matematika nabízí každému něco, co může spojit s nějakým svým zájmem a obohatit ho. I pro psaní nabízí slovní materiál, přirovnávání a odkazy někam do fantazie. Tisíc a jedna noc, to je drama. Dva tisíce slov!

Násobilku ovládá každý, to je základní dovednost, jako číst. Jde o to, aby se učitelé dohodli, co z matematiky patří k základnímu vzdělání, a to vyžadovat. Ovšem ke studiu na vysoké škole je pro některé obory třeba znát víc. Neměla by zkouška z matematiky mít dva stupně?

Příčí se mi názor a snaha vyloučit nějaké znalosti matematiky ze vzdělanostního minima. Naopak: když se teď na všecko používají počítače, je třeba se jim i trochu vzepřít. Nepřenechávat všecku duševní práci strojům a strojníkům! Ale to je třeba vyřídit napřed mezi učiteli. Učit matematiku je zvláštní schopnost. Dobrý učitel najde způsob, který může být od žáka k žáku trochu jiný. Je pak otázka, zda je možno učit celou třídu jedním způsobem a nebude se muset na matematiku třída dělit.

Rád jsem měl úsudkové příklady. Právě mě napadá jeden aktuální. Nebylo by lepší kupovat uhlí z nějaké země, kde je hloupější vláda? A neplatit úhradu městům. A hlavně škrtnout z obchodu Litvínovskou uhelnou a Czech Coal, jež opravdu jsou v příkladu zbytečné! A krom toho: pálit uhlí je ten nejnevýhodnější způsob, jak ho využít. Nechejme je potomkům, kteří ho možná využijí lépe: třeba i nějakou laparoskopickou operací.

***

I pro psaní nabízí matematika materiál, přirovnávání a odkazy někam do fantazie. Tisíc a jedna noc, to je drama. Dva tisíce slov!

Autor: