OTÁZKA ČTENÁŘE Má prodejce nárok vázat vyřízení reklamace na zaplacení finanční částky v případě neuznání reklamace? Konkrétně, do Protokolu o přijetí reklamace prodejce napsal text: „V případě neoprávněné reklamace zaplatí odběratel zhotoviteli částku 300 Kč bez DPH“, s odvoláním na své Všeobecné obchodní podmínky.
ODPOVĚĎ IVANY PICKOVÉ Smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele. Spotřebitel se především nemůže vzdát svých práv, která mu zákon poskytuje nebo jinak zhoršit své smluvní postavení. Poplatek za neuznanou reklamaci má za následek právě takové zhoršení postavení a krátí ho při uplatnění práva odpovědnosti za vady, což je v rozporu s uvedeným ustanovením občanského zákoníku.
Poplatek odmítněte. Protože česká legislativa poplatek za neuznanou reklamaci nezná, nemůže se stát pohledávkou splatnou a být důvodem k zadržení věci. Pokud má prodejce pocit, že byl výrobek spotřebitelem poškozen záměrně a reklamace byla uplatněna s úmyslem způsobit prodejci škodu, pak má právo domáhat se náhrady škody soudní cestou. Nemá však právo svévolně účtovat poplatek za neuznanou reklamaci ani bez právního důvodu omezovat spotřebitele zadržováním věci.
O autorovi| Ivana Picková Autorka je mluvčí SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR