Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Povolí poslanci cyklistům alkohol na kole? Ve hře je limit 0,5 promile

Česko

  15:37
Zákon by mohl cyklistům při jízdě dovolit až půl promile alkoholu v krvi. Ve Sněmovně to navrhl poslanec Jiří Junek (KDU-ČSL) při druhém čtení novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Jde o novelu, která například upravuje podmínky pro jízdu vozítek segway nebo ukládá chodcům povinnost nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky. Opět se objevil návrh na zvýšení povolené rychlosti na části dálnic na 150 km/h.
Cyklisté - ilustrační foto.

Cyklisté - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

V současnosti zákon požívání alkoholu před a při řízení netoleruje. Junkův návrh vyvolal rozsáhlou debatu, našli se odpůrci i zastánic. Už dříve o jeden hlas neprošel v hospodářském výboru. V diskusi se tehdy proti němu postavili ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nebo ředitel Služby dopravní policie Tomáš Lerch.

V Junkově návrhu se píše o řidičích nemotorových vozidel nebo jezdcích na zvířatech. Poslanec ho hájí například tím, že je to běžné v mnoha evropských zemích nebo tím, že na řadě cyklistických stezek si mohou cyklisté dopřát občerstvení včetně alkoholu, například víno na vinařských cyklostezkách.

S Junkem ale nesouhlasil například dopravní odborník Stanislav Huml (ČSSD). Varoval mimo jiné, že alkohol snižuje soustředěnost při řízení. Naopak bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) Junkův návrh označil za rozumný. Nadhodil, zdali by se nulová tolerance k alkoholu neměla týkat také chodců.

Poslanec ODS Ivan Adamec opět navrhl změnit zákon tak, aby se na některých dálnicích mohlo jezdit rychlostí až 150 km/h. Sněmovna už jednou jeho návrh vložila do novely zákona o pozemních komunikacích, Senát ji ale odmítl a Sněmovna pak na jeho návrh přistoupila. Šlo by o úseky dálnic, kde to dovolují podmínky.

Hospodářský výbor doporučil do zákona vložit například úpravu cyklistických zón. Označeny by byly dopravními značkami a kromě cyklistů by na ně směla vjet jen vozidla vyznačená na značkách. Cyklisté by v zónách nemuseli jezdit jen za sebou, jak jim nyní ukládá zákon při jízdě ve vyhrazených pruzích nebo při jízdě po cyklistické stezce.

Zákon má také zajistit, aby chodci byli lépe viditelní. Chodci by pásky nebo jiné prvky z reflexního materiálu měli mít na sobě vždy, kdy se na pozemních komunikacích pohybují při snížené viditelnosti, tedy například v mlze nebo za tmy.

Martin Novotný (ODS) navrhl tuto povinnost z novely vypustit. Podle Humla by nemuseli mít chodci reflexní prvky, pokud by měli s sebou svítilnu.

Provoz vozítek segway by měl být obecně povolen, obce je ale budou moci zakázat dopravní značkou. Omezení provozu obcemi představuje podle ministerstva dopravy kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců, a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek. Plošný zákaz daný zákonem by prý prakticky úplně znemožnil provozování těchto vozítek.

Jiří Koubek (TOP 09 a Starostové) chce, aby jezdci na segwayích museli nosit reflexní vesty. Ministr dopravy Dan Ťok řekl, že ministerstvo s tím zásadní problém nemá.

Projednávaná novela taky uloží povinnost čistit vozidla od ledu nebo námrazy. Nebude se to ale týkat běžné námrazy na vozidle. V novele se navrhuje i možnost zadržet osvědčení o registraci motorového vozidla, tzv. malý technický průkaz, když policie na autě zjistí při kontrole nebo při objasňování dopravní nehody nebezpečnou závadu. Policista bude muset uvést, kvůli jaké závadě osvědčení zadržel.

Autor: