Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Alkohol a cyklisté? Škromach zmírnil svůj návrh. Je pro 0,5 promile

Česko

  8:00
PRAHA - Alkohol nepatří za volant, ale ani za řídítka. Přitom smutná statistika za uplynulých několik měsíců tohoto roku i čísla z loňského roku ukazují, že viníkem tragických srážek na kole bývá nejčastěji opilost cyklistů. Senátor Zdeněk Škromach (ČSSD) navrhoval zrušení nulové tolerance při kontrolách, svůj původní kontroverzní návrh nyní mírní.

Zdeněk Škromach ve volebním štábu ČSSD. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Zákon vnímá cyklisty jako řidiče aut nebo motorek, přesto právě jezdci na bicyklech způsobují nejvíce nehod pod vlivem alkoholu. Jen v loňském roce byla až třetina všech nehod na kole zapříčiněná užitím alkoholických nápojů. To je vůbec nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu - opilé cyklisty následují řidiči mopedů a chodci.

Cyklisty zřejmě nulová tolerance k alkoholu netrápí. Dokazuje to alarmující statistika. V roce 2014 policie evidovala 4 637 nehod způsobených alkoholem, přičemž 786 z nich zavinili právě cyklisté. Šest osob při nich zemřelo, dalších 71 lidí bylo zraněno těžce a 628 lehce. Více než osmdesát procent těchto nehod spáchali cyklisté s hladinou alkoholu jedno promile a vyšší.

Nejčastější viník? Alkohol

Ani letos nejsou tabulky nehodovosti příliš optimistické. Přibývá totiž srážek, které končí smrtí. Jen za první tři měsíce letošního roku zemřelo deset cyklistů. Nejčastějším viníkem nehod byla opilost jezdce.

Anketa

Jste pro zrušení nulové tolerance alkoholu u cyklistů?

Ano 1059
Ne 290
Neumím se rozhodnout 15

Cyklistu neděsí ani hrozící pokuta ani vědomí toho, že i necelé promile mnohonásobně zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody. Na cyklisty totiž číhají různá nebezpečí, ať už kvůli tomu, že musí neustále udržovat rovnováhu, alkohol prodlužuje reakční dobu a brzdná dráha je delší než u motorových vozidel. Navíc cyklisté nejsou při pádu prakticky ničím chráněni a jsou na vozovce hůře viditelní než ostatní.

S větší oblibou cyklistiky pojišťovny evidují větší počty zraněných

„Naše asistence u vážných nehod cyklistů jsou častější, než se všeobecně soudí. Zejména o prázdninách se v našich horách setkáváme s cyklisty, kteří jako by stále zapomínali, že při neopatrné jízdě jim hrozí riziko vážného úrazu. Svou negativní roli v častých případech sehrává i posilnění alkoholem,“ uvedl na stránkách Na kole jen s přilbou Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.

Ačkoli podle Romana Budského, bývalého šéfa BESIPu, je jediná bezpečná výše hladiny alkoholu v krvi ta nulová, najdou se i tací, kteří prosazují zrušení nulové tolerance alkoholu. Jedním z nich je například i senátor za ČSSD Zdeněk Škromach. Jeho návrh novely zákona se ale týká pouze kontrol, za alkohol by podle něj měli být cyklisté zodpovědní jen v případě nehody.

Ačkoli se Škromach zastává cyklistů, kteří se během jízdy staví na pár piv, svůj návrh po připomínkách Senátu nakonec zmírnil. „Upravuji na 0,5 promile. Jen pro informaci: v Rakousku je to 0,8 a v Německu 1,6 promile,“ sdělil serveru Lidovky.cz s tím, že si nemyslí, že by čeští občané byli méně zodpovědní než Rakušané nebo Němci. Svou odpověď zaslal redakci z akce zvané Histopedál ve Ždánicích, kde prý jeho návrh všichni cyklisté podporují.

Jak se na alkohol v krvi cyklistů dívají v ostatních evropských zemích?

• Ve Španělsku, Portugalsku, Francii, Itálii, Švýcarsku, Chorvatsku, Nizozemsku, Lucembursku a Belgii je na cyklistu pohlíženo jako na řidiče motorového vozidla, může být tedy stejně pokutován (bodový systém na něj ovšem nebude

• Ve skandinávských státech (včetně Dánska), Velké Británii a Irsku (nově i v Maďarsku) není pro cyklisty stanoven oficiální limit alkoholu v krvi, nicméně pokud policista usoudí, že jezdec na kole je pod vlivem alkoholu do té míry, že není schopen řídit bicykl, pokutě neunikne. V Polsku nesmí mít cyklista v krvi více než 0,2

• Na Slovensku a v Estonsku platí podobná pravidla jako u

• V Rakousku je maximální přípustná míra alkoholu v krvi cyklisty 0,8

v Německu je bicyklista považován za absolutně neschopného jízdy při hladině 1,6 promile.

http://www.nakolejensprilbou.cz

Autor: