Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Prachař narychlo řeší sesuv na D8. Zakázka míří bez soutěže Eurovii

Česko

  16:48aktualizováno  28. října 13:42
PRAHA - Ministr dopravy Antonín Prachař přispěchal k vládě s horkým návrhem. Chce, aby se o odstranění následků po sesuvu na dálnici D8 nemuselo soutěžit. Zakázku, nově dvakrát dražší oproti původnímu plánu, získá Eurovia. Vláda návrh schválila.

Stavba dálnice D8 u Řehlovic: mimoúrovňové křížení komunikací, mostní pilíř dálničního nadjezdu. foto: MAFRA - Karel Pešek

V noci na 7. června minulého roku strhl sesuv v Českém středohoří  část nově vybudované dálnice D8 u obce Dobkovičky. Po téměř roce a půl ministerstvo nevyřešilo, jak následky odstranit. Na místě je potřeba sesuv odtěžit a odvodnit ho.

ČTĚTE TAKÉ:

Zakázku na sanační (odvodňovací) práce dá ministr z ruky a nebude otevřeně soutěžit ani odstranění tisíců tun zeminy a zajištění svahu. Prachař nově předal vládě plán na zadání zakázky v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění. Jméno firmy Eurovia, která by zakázku získala, nefiguruje v plánu ani jednou: ministerstvo jej přelepilo označením „současný zhotovitel stavby dálnice D8“, píše server iDNES.cz

Vzhledem k tomu, že Ústecký kraj odmítl vyhlásit v místě stav nebezpečí, nemohl Prachař zakázku zadat bez soutěže rovnou. Právě proto nyní předkládá vládě návrh, v němž argumentuje, proč je přesto nutné zakázku zadat bez soutěže. 

„Z geologických zpráv vyplývá, že sesuv není stabilní a je nutné co nejdříve zajistit jeho odvodnění. Tuto část sanačních prací je potřeba zahájit ihned, což vzhledem k zákonným lhůtám výběrových řízení nelze zajistit jinak než zadávacím řízením bez uveřejnění,“ řekl pro server aktuálně.cz Prachařův mluvčí Tomáš Neřold.

20 let sporů

Dostavba chybějícího úseku dálnice měla stát asi čtyři miliardy korun, v roce 2013 na ni bylo připraveno 1,7 miliardy. Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu.

O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory a mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně.

Podle ekologů ze sdružení Děti Země je ale počínání ministerstva účelové. „K sesuvu došlo už v červnu 2013, investor tak měl dost času ho standardními postupy dávno vyřešit,“ vysvětlil předseda organizace Miroslav Patrik. Současné kroky ministerstva ukazují na snahy obejít zákony a veřejná výběrová řízení, kritizují ekologové.

Výstavba dálnice D8, 0805 Lovosice – Řehlovice je dlouhodobě provázena problematickým správním povolováním, odvoláními a žádostmi o opravné prostředky rozhodnutí, podanými sdruženími ochrany přírody a krajina a aktivistů, v neposlední řadě žalobami proti vydaným rozhodnutím.

Autor:

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Mohlo by vás zajímat