Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Praha bude vybírat mýtné

Česko

  7:10
PRAHA - Několik eur budou do dvou let platit Pražané a návštěvníci metropole jako mýtné. Zpočátku jen v centru města, později se hranice placeného vjezdu do Prahy budou rozšiřovat. Primátor Pavel Bém to řekl včera v rozhovoru na rozhlasové stanici Rádio Blaník.

Mýtné v Praze foto: Lidové noviny

"Do konce roku 2010 zavedeme mýtné nejprve na zkoušku a pouze v centru města. Na základě zkušeností s tímto pilotním projektem ho po roce 2010 rozšíříme,“ prohlásil Bém. Jako orientační cenu za vjezd uvedl 2 až 3 eura, což je v přepočtu zhruba 50 až 76 korun.

Platit se ale nebude v noci, o víkendech a rezidenti budou mít slevy.
Praha, která je zahlcena automobily, si od toho slibuje menší zamoření ovzduší výfukovými plyny. Úzké uličky historického jádra města, prohlášeného za světovou památku UNESCO, navíc nejsou kapacitně na expanzi automobilů stavěny.  

 
Naostro se podle primátora začne městské mýtné vybírat někdy v roce 2011 nebo 2012. V té době by už měla být zprovozněna značná část vnitřního městského okruhu a zároveň by měla být „zklidněna“ Severojižní magistrála. Po této dopravní tepně hlavního města v současné době projíždí zhruba 100 tisíc aut denně. Město počítá s tím, že magistrálu přesune za budovu Národního muzea.

Podle primátora Béma existují dvě varianty, jak se budou hranice pro výběr mýtného  rozšiřovat po skončení pilotního projektu. Ta první počítá s tím, že hranice povede od Negrelliho viaduktu po Palackého náměstí a bude tedy vlastně pokrývat území Pražské památkové rezervace.


Širší varianta počítá s tím, že  automobilisté budou platit na levém břehu Vltavy v prostoru ohraničeném dopravními tunely (Strahovský, Blanka, Pelc-Tyrolka a Mrázovka), na opačné straně řeky na úrovni magistrály. „Neodvažuji se soudit, která varianta je lepší,“ podotkl Bém. Výsledná varianta bude vybrána na základě zkušeností pilotního projektu, posouzení ekonomických dopadů a porovnání výhod a nevýhod obou variant.


Pražští řidiči jsou však přesvědčeni, že takové analýze by měl být podroben i samotný záměr vybírat v Praze mýtné. O mýtném rozhodla městská rada, v níž má většinu pražská ODS. Totéž platí o pražském, zastupitelstvu, kde převažuje ODS a opozice tak nemá možnost rozhodnutí rady vetovat.


Řidiči jsou z toho na rozpacích. „Není to krok správným směrem. Jestli chce magistrát omezit automobilový provoz, měl by jít cestou zlevňování městské hromadné dopravy. Jinak riskuje, že ti, co jezdí do centra, tam budou jezdit i dál,“ tvrdí Václav Špička z Automotoklubu České republiky, který má přes 200 tisíc členů.
Zavedení mýtného má i svá rizika. To ukazuje případ Stockholmu, kde řidiči za vjezd do centra platí od loňského léta. Náklady na zřízení systému byly dvojnásobné proti původním předpokladům. O projektu se nyní hovoří jako o ekonomickém fiasku.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...