Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Praha postaví „bezpilotní“ metro. Neví ale, za čí peníze

Česko

PRAHA Pražská radnice dosud neví, které etapy chystaného metra D se začnou stavět nejdříve a kdo bude výstavbu platit. Vyplývá to z materiálu, který na výboru dopravy zastupitelstva představili zástupci dopravního podniku. Současné vedení Prahy chce novou trasu začít stavět do konce volebního období.

Nové metro se bude od současného výrazně lišit. Na trase D mají jezdit soupravy bez strojvedoucího, řízení bude zajištěno z dispečinku. Nástupiště bude od kolejiště odděleno zábranami, které by měly bránit pokusům sebevrahů. Vozy budou napájeny shora podobně jako vlaky, čímž bude možné zvýšit napětí. Nyní jsou vozy metra napájeny ze třetí kolejnice, která je těsně nad zemí. Metro D bude mít také jiný rozchod kolejnic. Nová trasa tak zřejmě nebude se současnými linkami kompatibilní.

Dopravní podnik hlavního města Prahy v současnosti počítá s trasou od náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Tento úsek je dlouhý asi 10,6 kilometru a zahrnuje deset stanic. Stavět by se měl ve třech etapách, přičemž dosud se mluvilo o tom, že jako první by se vybudoval úsek Pankrác - Nové Dvory, poté Nové Dvory - Depo Písnice a teprve na závěr spojka mezi Pankrácem a náměstím Míru.

Podle materiálu má ale toto rozdělení etap několik nevýhod. Protože po vybudování prvního úseku nebude mít tato trasa k dispozici vlastní depo, musela by se vybudovat na Pankráci spojka s trasou C. Muselo by se postavit také dočasné zázemí za stanicí Nové Dvory. To by zvýšilo náklady na stavbu. Podnik by neušetřil ani na autobusové dopravě, po první etapě by ji totiž nebylo možné nijak výrazně redukovat.

Dopravní podnik proto navrhuje, aby byly první dvě etapy budovány současně a třetí byla zahájena během výstavby prvních dvou. Zároveň by mohla být ke stanici Pankrác prodloužena tramvajová trať tak, aby cestující z „déčka“ v tomto místě nezahltili linku C.

Vedení metropole také dosud nerozhodlo, jak bude výstavba metra D financována. Náměstek primátora pro dopravu Karel Březina by si přál, kdyby se podařilo vyjednat financování z evropských fondů. Dopravní podnik prověřoval také možnost financování se zapojením soukromého kapitálu, formou takzvaného PPP projektu.

Metro D má obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit má lince C i zatíženým silnicím a má zajistit dopravní alternativu k Nuselskému mostu, který zřejmě bude potřeba v budoucnu rekonstruovat.

Autor: