Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Praha zkoumá, kde ušetřit na Blance

Česko

PRAHA Vedení pražského magistrátu dnes uveřejní stostránkovou analýzu dosavadních nákladů, které prodražily stavbu tunelu Blanka nad rámec původního rozpočtu.

Pustí se také do revize těch částí obřího komplexu, jež zatím dělníci nezačali stavět. „Chceme zjistit, zda bude možné na některých z těchto momentálně plánovaných akcí ušetřit. Jednání s dodavateli uzavřeme do konce dubna,“ řekl první náměstek pražského primátora Karel Březina (ČSSD).

Do tohoto peněžního balíku podle něj patří například některé povrchové práce vymíněné radnicemi městských částí. „Existují ale i požadavky, které obejít nelze, protože jsou životně důležité. Jedním z nich je třeba stavba protihlukové stěny v Holešovičkách,“ připomněl Březina. Radnice slibuje, že se zbytečné navyšování nákladů už nikdy nebude opakovat. „Změnili jsme postup rozhodování o všech otázkách spojených s minulostí i budoucností tunelu. O všech změnách v nákladech a v dokumentaci či o postupu stavby bude každé tři měsíce informována rada města a každého půl roku zastupitelstvo. To dosud nebylo,“ vysvětlil primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).

Odmítl, že by za desetimiliardový nedoplatek, který stavbu tunelu Blanka provází a hrozí, že příští rok dostane město do obrovských dluhů, mělo nést zodpovědnost současné vedení magistrátu.

„Valná většina všech nákladů navíc souvisí s obdobím mezi lety 2007 a 2010. Tedy s obdobím minulé rady a minulého zastupitelstva,“ připomněl Svoboda, který kritizuje především systém, jakým předešlá politická garnitura o vývoji nákladů na Blanku jednala. Většinou o nich prý diskutovala jen tak zvaná technická rada. V té mělo město své zástupce.

„Na zastupitelstvo a na radu města jako takovou se však toto téma prakticky nedostalo. Jen jednou v roce 2008,“ doplnil Svoboda. Bývalý pražský primátor Pavel Bém, který ještě za svého působení na magistrátu tvrdil, že se stavba Blanky nejen neprodraží, ale také že se ji podaří postavit v termínu, kritiku současného vedení radnice odmítá. „Není žádné předražení tunelu Blanka. Může ovšem být, pokud tak dopustí nové politické vedení města. Za mého působení se tak nestalo. Jediným ospravedlnitelným nákladem navíc je rozhodnutí Báňského úřadu o změně technologie ražby, což podle mého soudu není zodpovědností Prahy, ale dodavatele stavby, společnosti Metrostav,“ napsal LN Bém v textové zprávě. Už teď je jasné, že první auta do tunelu Blanka v roce 2012 nevjedou. Jak moc se však stavba oproti původním plánům protáhne, se zatím podle Březiny říci nedá.

„Nejprve musíme projednat změny, které ještě můžeme do budoucna ovlivnit - sejít se se zhotoviteli stavby kvůli případným úsporám, pak odhad nákladů po revizi předložit radě města. Až potom můžeme mluvit o termínu dokončení nebo o tom, jestli se z těch zmiňovaných deseti miliard navíc podaří něco ušetřit,“ vysvětlil Březina.

Stavba Blanky měla původně stát 27 miliard korun. Cenu však mimo jiné ovlivnila celá řada investic, které nemají s budováním tunelu nic společného. Tu nejvýraznější představuje nový Trojský most v Praze 7, který si místo 400 tisíc korun vyžádal asi miliardu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!