Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Praktické a uhlazené SUV

Česko

TEST LN

Volkswagen Tiguan ukázal, že je mnohoúčelovým vozem SUV. Možná právě proto mu chybí větší výraz

O kompaktním voze segmentu SUV, tedy menším sourozenci modelu Touareg, mluví Volkswagen již dlouho. Nyní je tady, jmenuje se Tiguan a Volkswagen jej začal minulý týden oficiálně prodávat.

Segment tohoto typu automobilů je nesmírně široký a jeho tržní podíl trvale roste. Najdete v něm takřka vše od sportovně zaměřených aut až po ty, která se snaží tvářit jako skutečné off-roady. Je možné, že právě tato šíře vedla konstruktéry Volkswagenu, aby model Tiguan navrhli ve dvou provedeních - silničním a terénním.

Golfová stavebnice K testu LN jsme měli k dispozici terénní model, jemuž se hantýrkou německé značky říká Track&Field. Oproti silničně laděným modelům, které se dodávají ve dvou specifikacích, má testovaná verze upravený přední nárazník, který svým zkosením ve spodní části umožňuje najíždět na prudší svahy se sklonem až 28 stupňů. Současně s tím má tato verze kromě jiného také ochranný kryt spodní části motoru, zvětšené možnosti tažení přívěsu až do hmotnosti 2,5 tuny, ale také upravenou elektroniku. O ní bude řeč později.

Tiguan používá jako svůj základ model Golf. To je zřejmé i uvnitř. Přístrojová deska i základní uspořádání zadních sedadel jsou z tohoto modelu - konkrétně z jeho praktičtější zvýšené verze Golf Plus. To je ale samo o sobě zárukou pohodlí na všech sedadlech a velké variability. Vždyť zadní sedadla jsou dělená v poměru 60:40 a kromě toho, že mají opěradla s měnitelným sklonem, lze obě části nezávisle na sobě posunovat v rozmezí 16 centimetrů. Praktická je také možnost samostatného předklopení středního dílu opěradla. Samotná přístrojová deska je velmi přehledná. Potěší kvalitou zpracování, stejně jako hodnotně působícími materiály.

Elektrická ruční brzda zajistila dostatek odkládacích prostor i mezi sedadly, takže i z tohoto pohledu je tiguan velmi praktický. Na někoho však může tato dokonalost působit až sterilně.

Velikost zavazadlového prostoru závisí na posunu zadních sedadel, nicméně 470 litrů „základu“ je velmi přitažlivý údaj. Platí zde ale známé rčení „něco za něco“. Daný objem je vykoupen absencí rezervního kola, které nahrazuje dofukovací souprava. Zvlášť u terénně laděného vozu, u nějž jsou pneumatiky vystaveny většímu riziku proražení (na které na rozdíl od klasického píchnutí lepicí sady většinou nestačí), není toto řešení optimální. Dojezdové rezervní kolo lze dokoupit za 5600 Kč, pak se výška „kufru“ zmenší na 395 litrů, vyrovná se ale jeho podlaha s nakládací hranou.

Zatím dva motory Tiguan je zatím k dispozici s dvojicí motorů - kromě přeplňovaného zážehového čtyřválce 1,4 l také s testovaným dvoulitrovým turbodieselem. Jedná se o novou generaci tohoto motoru, která je konečně vybavena vstřikováním CommonRail, nabízejícím více možností regulace než dříve používané systémy.

Motor nic neztratil z pověstné síly svého předchůdce, nicméně ta je nyní k dispozici v mnohem širším spektru otáček. Současně s tím je nárůst výkonu méně strmý, takže ve spojení s manuální převodovkou by jízda s ním byla jistě příjemnější než kdykoliv předtím.

Testovaný tiguan ale měl šestistupňovou samočinnou převodovku. Ta sice v některých režimech řadila pomaleji, než by bylo příjemné, nicméně při běžné jízdě zajišťovala potřebnou bezstarostnost. Ještě příjemnější než na běžných silnicích byla v terénu. Zde totiž dovolovala například zablokovat některý z rychlostních stupňů.

Snad nejméně příjemnou stránkou ústrojí pohonu byla vyšší hlučnost. Ta se neprojevovala pouze po startu, než se motor dostal na provozní teplotu, ale také ve středním pásmu otáček pod zatížením.

Silnice & terén Na silnicích tiguan působil velmi jistým dojmem. Jízda s ním byla zábavná a vůz účinně maskoval svoji vyšší stavbu a světlou výšku 20 centimetrů. Pohon všech kol vybavený elektronicky ovládanou spojkou Haldex v běžném stavu posílal na přední kola 90 % výkonu, ovšem při jejich prokluzu dokáže sílu motoru rozdělit až do poměru 50:50. Ve výjimečných případech tedy mohou pohon zajišťovat pouze zadní kola. Funkce pohonu byla spolehlivá, jen při extrémních jízdních situacích bylo znát určité zpoždění spojky umístěné u zadní nápravy.

Tiguan byl milým překvapením v terénu. V náročnějších pasážích se náramně osvědčilo tlačítko Off Road. Po jeho stisku lze vůz jemněji ovládat díky méně strmé charakteristice plynového pedálu, upravena je práce stabilizačního systému, stejně tak jako ABS - oběma stačí k funkci menší rozdíly otáček. Aktivuje se také funkce kontrolovaného sjíždění příkrých svahů a režim řazení samočinné převodovky. Auto se v ten okamžik zdá jakoby „tupější“, což je ovšem zejména v náročnějším terénu vítané a umožňuje to jemnější ovládání automobilu.

S tiguanem a jeho dvojicí verzí, které se liší výškou spodní hrany předního nárazníku, Volkswagen oslovuje dvě různé skupiny zájemců o SUV. Přichází s typicky nekonfliktním designem a osvědčenou technikou. Možná právě proto není v daném segmentu na první pohled nijak výraznou osobností. Na druhou stranu je právě to jeho předností pro široké spektrum zákazníků. Opomenout nelze ani praktický interiér. Zejména v testované verzi se samočinnou převodovkou je skutečně zajímavou nabídkou také z cenového pohledu. Pod 900 tisíc totiž zajímavou kombinaci naftového SUV s „automatem“ seženete pouze u značek KIA a Dodge.

***

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI AT

Koncepce: pětimístné pětidveřové SUV s pohonem všech kol, rozměry 4457x x1809x1686 mm, rozvor 2604 mm, pohot. hmotnost 1604 kg, zavazadlový prostor 470 l Motor čtyřválcový turbodiesel, 1968 cm3

Hyundai Santa Fe je uvnitř větší a nabízí se také v sedmimístné verzi. Nepůsobí ale tak propracovaně jako tiguan. Zároveň má horší jízdní vlastnosti. V kombinaci diesel a automat je v základní ceně o 10 tisíc Kč dražší.

Výkon 103 kW (140 k) při 4200 min-1 Toč. moment 320 N.m při 1750-2500 min-1 Převodovka 6A Zrychlení 0-100 km/h 10,7 s Nejvyšší rychlost 182 km/h Komb. spotřeba 7,5 l/100 km

Škoda Octavia Scout je postavena na stejném podvozku, ale více si zachovává charakter osobního vozu. Octavia má starší generaci motoru 2,0 TDI a nenabízí se s automatem. Její cena je o něco nižší.

Cena 898 100 Kč Klady: komfort a praktičnost, cena verze s „automatem“, kvalita zpracování, jízdní vlast. Zápory: rezerva jen za příplatek, hlučnost motoru, občas pomalejší řazení

Volkswagen CrossGolf má velmi podobný interiér jako tiguan. Ve verzi Cross má zvětšenou světlou výšku a výraznější oplastování, postrádá ale pohon všech kol, který jej činí přibližně o 50 tisíc korun levnějším.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!