Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Pražská ČSSD chce městské taxíky

Česko

  10:30
PRAHA - Metropole by mohla mít vlastní, magistrátní, taxislužbu. S tímto velmi kontroverzním návrhem vystoupil v těchto dnech náměstek primátora Petr Hulinský (ČSSD).

Jednotnou cenu a kontrolu délky trasy pomocí navigačního systému. To má nabídnout městská taxislužba. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

 „Taxislužbu by mohl provozovat pražský dopravní podnik, a obyvatelům města by nabízela jednotnou, jasně stanovenou cenu. Navíc by měly všechny vozy stejnou barvu,“ přiblížil svou vizi Hulinský. Pro začátek by si představoval asi stovku taxíků.

Hulinský: Cena bude pevná

Náměstek primátora Petr Hulinský je největším zastáncem myšlenky zřídit v metropoli městské taxíky.

LN Vyřešilo by to všechny problémy pražské taxislužby ?
Určitě by to pomohlo problematiku řešit. Zákazníci by dostali alternativu k současné veřejné taxislužbě. Řidiči městských taxíků by jim garantovali, že zamíří k cíli nejkratší možnou trasou a za jasně stanovenou cenu. Řidiči by měli navíc zabudovanou elektronickou kontrolu.

LN Taxikáři v takovém případě vyhrožují blokádou hlavního města i mezinárodními soudy. Vidí v tom snahu likvidovat konkurenci.
To je pouze jeden z návrhů. Stejně tak by je mohla provozovat soukromá společnost, která by se zavázala jezdit podle pravidel stanovených městem. Tak to řeší například v New Yorku nebo Londýně. Ne dumpingové ceny, a tím likvidace konkurence. Ale jednotná by byla barva, daná sazba, možná kontrola trasy. Městští taxikáři by se stali vzorem pro soukromou taxislužbu. Jejich cenu by určovalo město.

MARTINA KLAPALOVÁ

„Každé vozidlo by muselo být vybaveno navigačním systémem GPS, takže by bylo velmi snadno dohledatelné. Dispečink by tak mohl zaručit, že řidič jede nejkratší vhodnou cestou,“ říká Hulinský.

Svůj návrh hájí jako vhodnou alternativu k současným taxislužbám. Spekulovat o konkrétní ceně ale bez předchozí diskuse nechce. „Ostatní provozovatelé by jezdili dál za své ceny, lidé by ale měli na výběr,“ hájí svůj záměr Hulinský.

Ačkoliv nechce náměstek Hulinský o ceně spekulovat, argumentuje tak, jako by měla být městská taxislužba levnější nežli soukromí taxikáři.

„Nebojím se konkurence, ale předpokládám, že se bude muset město chovat stejně tržně jako my, a proto bude velmi složité udržet nižší ceny, než mají dispečinky,“ míní Miroslav Žežulka z profi taxi. Podle něj by navíc městská taxislužba musela jako ostatní jezdit pro nasmlouvané firmy. To ale neodpovídá prezentaci záměru v předvolebním programu ČSSD, tedy že mají mít Pražané, běžní lidé, na výběr.

Taxikáři: Je to krok dozadu

Hulinského návrh zástupce taxikářů doslova šokoval. Někteří nevěřícně kroutí hlavou, jiní rovnou říkají, že jde o předvolební populismus, jiní dokonce hrozí blokádou.

„Nebojíme se konkurence, ale toho, že magistrát zbytečně utratí miliony daňových poplatníků. Proč nezefektivní kontroly, když tu stále jezdí podvodníci,“ ptá se Žežulka.

Co projedná komise
Magistrátní komise pro taxi zasedne zítra. Na programu bude mimo jiné jednání o jednotné žluté barvě vozů taxi, o zvýšení maximální ceny nebo nové povinné výbavě vozidel taxislužeb.
Podle Pavla Pavláta z Cechu taxikářů je situace ještě horší. „Uvědomili si, že celou dobu taxislužby de facto okrádají, a proto se nyní snaží ukázat, že to jde. Bez dotací to ale nezvládnou a státní peníze na veřejnou dopravu použít nemohou,“ říká Pavlát.
Deregulace je přitom podle něj trendem v celé unii. „Ani komunisté neměli jednotnou cenu ve státním podniku, který taxislužby provozoval, uměli to spočítat ekonomicky,“ dodal Pavlát.

„Nevím, proč by měla privátní služba najednou být komunální. Dopravní podnik už taxislužbu měl a právě tam vznikl i základ dnešních problémů,“ dodává náměstek primátora Rudolf Blažek.

Rozhovor se šéfem AAA Radiotaxi: Kvasnička: Nic to neřeší, je to pouhá chiméra

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!