"Řidiče jsme vždy potrestali. Po druhé události jsme začali hledat vyšší stupeň zabezpečení," řekl dnes ekonomický náměstek Dopravního podniku Ostrava (DPO)František Kořínek.
Vedení společnosti tak potvrdilo spekulace z tisku, podle kterých byly tyto chyby mezi zaměstnanci veřejným tajemstvím. Na to, že ke srážce mohlo dojít už dříve, upozorňovali i obyvatelé Vřesiny, kteří tramvajemi do Ostravy pravidelně jezdili.
"V období posledních tří let jsme na jednokolejné tramvajové trati zaevidovali dvě dopravní situace, kdy řidiči tramvají nerespektovali předepsané křižování ve výhybně," uvedl Kořínek. Vysvětlil, že v obou případech jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí tramvaj. Vjel na trať a chyba se později musela vyřešit couváním jedné ze souprav.
Naprosto stejná situace se stala i minulý týden v pátek. Čtyřiadvacetiletý řidič na jednokolejku vjel bez povolení a srazil se s protijedoucí tramvají. Bilance nehody je tragická. Tři lidé zemřeli a desítky dalších utrpěly zranění.
Školení a pokuty
Vedení dopravního podniku v obou předchozích případech řidiče potrestalo finančně. "Jakou částku jsme mu vzali si nepamatuji," řekl Kořínek. Dodal, že oba chybující zaměstnanci navíc prošli přezkoušením. "Situaci a možná rizika jsme probírali i s ostatními řidiči na školeních," řekl ekonomický ředitel. Dodal, že oba případy se staly během čtyř měsíců. "Po druhé chybě jsme začali přemýšlet o technickém zajištění trati a letos mělo být vybudováno," tvrdí.
Podnik chtěl původně na trati vybudovat pouze světelnou signalizaci. Po páteční tragické nehodě ale chce, aby jištění bylo ještě bezpečnější. Plánovaný systém by měl zajistit, že se tramvaje, které na jednokolejce proti sobě vyjedou, úplně zastaví.