Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Předražený Pražský okruh byl pro politiky dárkem i nadějí

Česko

  18:30
PRAHA - Bývalý pražský primátor Pavel Bém označil dopravní okruh kolem hlavního města za „nádherný dárek“. Zapomněl dodat, že desetiletí odkládaná a dosud nedokončená dopravní stavba je dárkem velmi drahým. Nelíbí se to daňovým poplatníkům, Pražanům i Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Připomeňme si výroky politiků, které projekt za více než 106 miliard doprovázely.

Václav Klaus a Vít Bárta u otevření jihozápadního úseku Pražského okruhu foto: Michal Kamaryt, ČTK

V roce 1998 se předpokládalo, že cena rychlostní silnice R1 se vyšplhá na 31 miliard. V roce 2005 se cena zvedla na 47 miliard a o čtyři roky později Ministerstvo dopravy oznámilo, že na dokončení bude potřeba dalších 71 miliard korun.

ČTĚTE VÍCE:

Ředitelství silnic a dálnic nyní odhaduje, že Pražský okruh plánovaný od osmdesátých let minulého století obemkne hlavní město nejdříve v roce 2020. Jeho cena má přitom přesáhnout 106 miliard.

Před třemi lety to tehdejší šéf ŘSD Alfred Brunclík komentoval tak, že ceny mají zkrátka „dynamický vývoj“. Audit NKÚ ale odhalil, že úřad nehorázně plýtvá na chybných výkupech pozemků a dodatečnými pracemi za miliardy. A to bez výběrových řízení.

Jak se rozšiřoval Pražský okruh

Když se v září 2010 slavnostně otevírala jihozápadní část okruhu, děkoval tehdejší primátor Pavel Bém, že „Praha dostává nádherný dárek“. Radost z dopravní tepny byla ale zkalena cenou, kterou za ní stát musel zaplatit.

Česká kafkárna

Téměř 23kilometrový úsek totiž stál téměř dvacet miliard, na což poukázal i Wall Street Journal.

Ambivalentní pocity

Tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.

„Fakt, že tato 22kilometrová stavba stála více než 20 miliard u mě vyvolává určité ambivalentní pocity, které kalí to, že jinak je to stavba, ze které mám velikou radost a těším se na to, jak Pražanům pomůžeme.“

„Stavba byla plánována 80 let, intenzivně se stavěla čtyři roky a vyšla v přepočtu na jednu miliardu dolarů – přičemž těsně před otevřením se zjistilo, že jeden z mostů má nedokonalé spáry,“ psal tehdy komentátor prestižního ekonomického deníku.

„Gratuluji, Kafka je na vás pyšný,“ napsal tehdy pod článek jeden ze čtenářů.

Komentář kriticky hodnotil i kulisy tehdejší slavnostní ceremonie: „Češi nikdy nevynikali v umění po sobě uklidit, nicméně rozsáhlé haldy navršené půdy ze stavby podél celé dálnice nyní tvoří skutečně nevzhledné pozadí celé scenérie.“

Bárta: Úspory jsou nadějí do budoucna

Václav Klaus při otevírání úseku děkoval ministrovi dopravy Vítu Bártovi, že „je dobře, že tuto stavbu nestihl zastavit.“ Bárta, který byl tehdy zřejmě na vrcholu své politické kariéry, dal totiž několik dní před tím stopku výstavbě řadě dálničních a železničních staveb

„Pětiprocentní úspory, kterých jsme dosáhli při vyjednávání o cenách dopravních staveb, není uspokojivý výsledek, ale nadějí do budoucna,“ neopomněl se šéf dopravy pochválit po přestřižení pásky.

České dálnice = cesta do Evropy

Pochvalné výroky se nevyhnuly ani otevírání 2,5kilometrového úseku Řepy – Ruzyně v roce 2001. „Stavby dopravní infrastruktury nás spojují s okolním světem, přibližují nás k západním zemím, k Evropské unii mnohem více než cokoli jiného,“ hýřil tehdy optimismem sociálnědemokratický ministr dopravy Jaromír Schling.

Lze pochybovat o tom, jestli cesta do Evropy vede skrze předražené zakázky u dopravních staveb, Česko ale kvalitní silniční síť potřebuje jako sůl. NKÚ sice podal kvůli Pražskému okruhu několik trestních oznámení. Kdy a hlavně za kolik se dokončí stavba, která měla ulehčit život Pražanů, je ale stále nejasné.