Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Privatizace letiště se zřejmě ruší

Česko

Poslanci v prvním čtení zakázali prodej Letiště Praha. Poprvé se sněmovna takto vložila do privatizace

PRAHA Letiště Praha se zřejmě nebude privatizovat. Včera se na tom na mimořádné schůzi v prvním čtení shodla Poslanecká sněmovna. Pokud se návrh sociálním demokratům podaří protlačit i ve druhém a třetím čtení, půjde o první zákonem zakázanou privatizaci.

„Mezinárodní veřejné letiště Praha-Ruzyně je největší civilní letiště v České republice. Má klíčový dopravní, jakož i strategický význam. Domnívám se, že by takto strategický majetek státu neměl být ani v současné době, ani v budoucnosti privatizován,“ řekl poslancům před hlasováním jeden z předkladatelů zákazu Bohuslav Sobotka. Privatizaci ruzyňského letiště přitom započala v roce 2003 sociálnědemokratická vláda Vladimíra Špidly tím, že nastartovala převod státního podniku Česká správa letišť na akciovou společnost. Převod majetku do akciové společnosti byl dokončen teprve loni v prosinci.

Současná vláda schválila jako nejlepší způsob privatizace pražského letiště přímý prodej stoprocentního balíku akcií strategickému partnerovi loni v červnu. Nyní probíhá výběrové řízení na poradce pro privatizaci.

Podle odstupujícího ministra financí Miroslava Kalouska by se tak privatizace letiště mohla dokončit nejdříve v létě roku 2010. „Tedy dávno po volbách, z kterých vzejde - jak doufám - řádná legitimní vláda, která udělá suverénní rozhodnutí,“ řekl Kalousek. Podle něj je tedy zbytečné nyní privatizaci blokovat zákonem.

Sociálním demokratům na chystané privatizaci pražského letiště vadí i fakt, že probíhá během hospodářské krize, a stát by tak nemusel získat dostatečně vysokou částku. Ještě loni v létě očekávalo ministerstvo financí, že by mu privatizace letiště mohla vynést více než 100 miliard korun.

„Velmi významným důvodem, proč nyní zastavit privatizaci pražského letiště, je současná světová, evropská, česká ekonomická situace. (...) Je zřetelné, že jakákoli privatizace bude v tomto směru poznamenána, ať už z hlediska počtu uchazečů, nebo z hlediska kvality uchazečů o takovýto klíčový strategický státní majetek,“ řekl sněmovně Sobotka. Dodal, že podle něj vláda s privatizací letiště riskuje a že bude prodávat pod cenou. Navrhovatelé zákazu privatizace také poukázali na to, že okolní státy sice do svých letišť vpustily soukromý kapitál, ale většinou si podržely rozhodující podíl.

Včerejší přestřelka v Poslanecké sněmovně není první, která pražské letiště postihla. Již loni v létě se stalo horkým tématem uvnitř ODS. Premiér Mirek Topolánek se tehdy o to, jak se budou rozdělovat příjmy z jeho privatizace, dohadoval s pražským primátorem Pavlem Bémem. Ten chtěl pro Prahu získat 34 procent akcií Letiště Praha ještě před jeho privatizací. Topolánek akcie Bémovi dát nechtěl, naopak sliboval, že třetina získaných peněz připadne Praze a Středočeskému kraji.

***

„Takto strategický majetek státu neměl být ani v současné době, ani v budoucnosti privatizován“

Mezinárodní letiště Praha Ruzyně Letiště vyrostlo na pláni zvané Dlouhá míle v letech 1933-1937, pravidelný provoz byl zahájen 5. dubna 1937 a okamžitě se sem přemístila veškerá civilní letecká doprava z Prahy-Kbel.

Výsledky za rok 2008 počet cestujících 12,63 milionů meziroční nárůst pasažérů 2 % počet aerolinek 42 počet destinací 103

1 1 stávající dráhy (části, které by měly být využívány i po dokončení nových drah) 2 nové dráhy (projekt) 3 terminál Sever 1 4 terminál Sever 2 5 staré letiště: terminály Jih 1 a Jih 2 6 plánované napojení stávající komunikace na městský okruh 7 plánovaná rychlodráha z centra Prahy

Autor:

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...