Pokud se rozjedete autem v dopravní špičce na výlet, nejspíš zalitujete, že nemáte zkoušky na pilotování letadla.
Pokud byste ale oprávnění k pilotování měli, pak byste klesli na duchu ještě víc. Dostatek prostoru totiž není ani nahoře nad asfaltkami. Kdy jste naposledy letěli letadlem, které vzlétlo v bodě A a prosvištělo si to přirozenou vzdušnou čarou do bodu B? Nejspíš nikdy. I zdánlivě osamocené letadlo se musí ve vzduchu pěkně „otáčet“. Proč dokonce i v oblacích platí nehmotná pravidla a vzdušné koridory vypadají jako červotočí stezka kůrou stromu, jsem se zeptal Daniely Hupákové z Českých aerolinií:
„Letové cesty nad pevninou, podobně jako pozemní cesty – silnice a železnice, byly v minulosti určeny umístěním radionavigačních zařízení v jednotlivých zemích a místech země. To způsobilo, že dodnes letové cesty od radiomajáku k dalšímu radiomajáku mají lomené směry, i když postupem doby se co nejvíce napřimovaly. I nadále je nutné, aby se letové cesty vyhýbaly různým omezeným (například vojenským cvičištím) nebo zakázaným (jaderné elektrárny, Pražský hrad) prostorům. Trať letu i samotné letové cesty je ale třeba plánovat samozřejmě i s ohledem na státní hranice.“
Zní to logicky, proč ale při letu do Spojených států musíme cestovat takovou oklikou přes Grónsko a Island, když v Atlantickém oceánu žádné státečky se sídly vlády, elektrárnami a vojenskými zónami nejsou? To mi vysvětlil Richard Klíma, vedoucího kanceláře generálního ředitelství řízení letového provozu ČR: „Pro letecké dopravce je velice důležitá efektivita provozu a úspora pohonných hmot. Snaží se proto své lety provádět na co nejkratších tratích. Tak je tomu i v případě transatlantických letů, které jsou prováděny po ortodromě, což je spojnice, která nejkratším způsobem pojí dvě místa na zeměkouli s ohledem na její zakřivení. Cesta přes Grónsko a Island do severní Ameriky je tak mnohem kratší, než z hlediska mapy přímo přes oceán.“
Ortodroma je v podstatě kružnice vedoucí po povrchu země v rovině mezi bodem odletu a příletu, a která zároveň prochází středem Země. Dobrou zprávou je, že se chystá projekt s názvem „jednotné evropské nebe“, díky němuž se budou používat nejkratší možné cesty nejen nad oceány.