Podle všeho existuje ještě jeden spolupachatel: velmi špatný stav některých sloupů vedení, které spravuje elektrárenský gigant ČEZ.
LN mají k dispozici fotografie, které dokazují, že sloup spadlý v sobotu na rychlostní silnici R10 u Mladé Boleslavi měl silně zrezivělé uchycovací patky. A že byl tedy pro své okolí nebezpečný, i kdyby vítr o síle orkánu nepřišel.
ČEZ přiznává, že o špatném stavu sloupů v této lokalitě věděl. Chystal se je prý letos na jaře vyměnit. „V tomto případě nás však počasí předběhlo,“ řekl LN mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Vedení z Mladé Boleslavi do Bezděčína pochází z roku 1980 a podle dodavatele měla jeho životnost činit 50 let. „Bohužel se ukázal problém horší odolnosti v místě ukotvení k zemi,“ uvedl Kříž.
Pokračování na straně 4
Dokončení ze strany 1
Ve druhém čtvrtletí letošního roku se pracovníci společnosti ČEZ Distribuce chystali část vedení u Mladé Boleslavi vyměnit. Ladislav Kříž uvedl, že mělo jít o sedm stožárů vedení vysokého napětí, které už dosloužily.
Rez na sloupech z oceli typu Atmofix není zcela nežádoucí. Na povrchu oceli se působením atmosférické vlhkosti vytváří tenká vrstva koroze, která ji chrání místo nátěru. Tato technologie se běžně používá i v zemích západní Evropy. Kromě stožárů se ocel Atmofix používá i ke stavbě mostů a dalších konstrukcí, které musejí čelit nepříznivým vnějším podmínkám.
ČEZ se nyní chystá na celkovou revizi všech stožárů, u nichž hrozí riziko koroze. Na jejich výměnu by mělo letos podle plánů společnosti ČEZ Distribuce padnout téměř devět miliard korun.