Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Prodejci jsou přísnější na výrobce

Česko

Kvalita zboží v obchodech se zlepšuje. Alespoň o tom svědčí klesající objemy reklamací. PRAHA Za poslední dva roky kleslo množství reklamovaného zboží o patnáct procent. Prodejci jsou totiž obecně přísnější k poruchovým výrobkům a vyřazují je ze své nabídky. „V případě, že jsou některé značky poruchovější než ostatní, jsou námi vyřazeny z nabídky nebo jsou pro zákazníky vyjednány nadstandardní podmínky jako zrychlené reklamační řízení či výměna zboží místo oprav,“ říká ředitel oddělení péče o zákazníky společnosti Alza Martin Lakomý.

Obecně nejporuchovější je spotřební elektronika. To potvrzuje i David Novák z řetězce Datart, který se na tento segment specializuje: „Vyřazování se týká výrobků všech značek. Nelze tedy říci, zda je poruchovější výrobek té či oné značky.“

Průzkum, který provedl internetový prodejce Kasa.cz na několika stech nejprodávanějších značkách, nicméně konkrétní jména uvádí. Nejvíce podle něj byly reklamovány mobilní telefony Mivvy a Sony Ericsson. Zákazníci museli reklamovat až pětinu těchto prodaných mobilů.

Výrobce Sony Ericsson se hájí tím, že zvýšený počet reklamací může být způsoben složitostí smartphonů, tedy chytrých telefonů. „Rozšíření smartphonů s jejich komplexními technologiemi představuje pro zákazníky úplně novou situaci. Počet dotazů týkajících se chytrých telefonů tak v nedávné době významně narostl. K vyřešení naprosté většiny těchto záležitostí stačí jen klienty informovat,“ řekl LN Viktor Németh, ředitel marketingu Sony Ericsson pro střední Evropu.

Předseda Sdružení obrany spotřebitelů Ivan Urban tvrdí, že nejde ani tak o značku, jako spíš o typ telefonu. Většinou podle něj platí přímá úměra, že čím levnější výrobek je, tím jsou vady častější. Varuje tak před příliš levnou elektronikou a méně známými značkami.

Levně, ale poruchově Společnost Kasa.cz zaznamenala za poslední rok zvýšený zájem zákazníků právě o levné značky. To způsobilo nárůst počtu reklamací zhruba o procento. „Zákazníci z cenových důvodů častěji upřednostňují levnější, méně známé značky. S nižší cenou však zároveň roste riziko, že zakoupený výrobek bude nutné reklamovat,“ říká marketingová ředitelka prodejce Jitka Součková.

S reklamací výrobci podle zkušeností prodejců nedělají obstrukce, Pokud je oprávněná, je uznána jakýmkoli výrobcem. „Drobné rozdíly jsou v délce řešení reklamace, což souvisí především s logistikou náhradních dílů, která je různá, a také tím, zda je oprava zařízení prováděna v Česku, nebo v zahraničí,“ říká Lakomý. Liší se podle něj také způsoby řešení, kdy je některé zboží opravováno a některé měněno za nové - zde má však spíše vliv povaha výrobku než samotný výrobce.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!