Lehké a menší metro vedoucí do více než stotisícové oblasti Prahy 4 je podle mnohých dopravních odborníků nesmysl. Prosazuje ho naopak magistrát, jmenovitě radní pro dopravu Radovan Šteiner, který se ohání především o 10 procent nižšími náklady na jeho zbudování.
Kritici novému systému vyčítají především jeho neslučitelnost se stávajícími trasami a větší navazující náklady.
Nové vozy metra na trase D |
Na trase D by se měly objevit vozy takzvaného lehkého metra, které uvezou méně pasažérů, ale lépe se vyrovnají s členitým pražským terénem. Provoz na trati by měl být naprosto automatický, vozy by tak neměly žádné řidiče a byly by řízeny dálkově. Obdobná technologie již úspěšně funguje na celém světě. Například v Paříži na nejnovější lince 14. |
„Dále se zde rýsuje problém s vozovým parkem. Vozidla na tuto trať budou zcela odlišná od nynějších. Magistrát se nesmí dívat jen na investice, ale také na provoz celé trasy. Potom se celý projekt lehkého metra tak výhodný zdát nebude,“ dodává Týfa.
Daleko smířlivější je k nové technologii vedoucí Správy vozidel Metro dopravního podniku Josef Němeček. „Nemám rád tyhle bezmyšlenkovité odsudky. Neříkám, že lehké metro je pro Prahu ideální, ale není v ničem horší než metro klasické.“
Podle Němečka je naopak lehké metro v mnohých ohledech lepší. Jeho soupravy, které jsou provozovány po celém světě již od osmdesátých let, například daleko lépe zvládají ostrá stoupání. Stanice na nové trase by tím pádem mohly být mělčí. „Kdyby se postavilo déčko klasicky, stanice na Pankráci by byla ve velké hloubce. S lehkým metrem bychom se tomu vyhnuli,“ dodává Němeček.
„Oba systémy jsou ve světě funkční. Hlavní otázka je, kolik bude metrem jezdit lidí. Poté ať se rozhodne optimální varianta. Já osobně si myslím, že metro bude do zmíněných lokalit přeplněno. Metro C už nestíhá. Minimální intervaly na něm nejsou jen kvůli provizorní konečné na Ládví, která víc vlaků nepobere,“ pokračuje.
Že jih Prahy metro nutně potřebuje, se ví již od konce šedesátých let, kdy byly zpracovány první studie. Konkrétní projekt byl zhotoven v osmdesátých letech a stavět se mělo začít v roce 1995. Práce měly být ukončeny před dvěma lety. K tomu nedošlo.
Současný projekt počítá s dvěma úseky. Ten první má mít 10 stanic, povede z Písnice na Hlavní nádraží a dokončen má být maximálně do roku 2015. Druhý úsek pak nové déčko zavede dalšími dvěma stanicemi na Žižkov.