Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Rating cestovních kanceláří? Plán padá

Česko

Jak poznat krachující cestovní kancelář? Podle ministerstva pro místní rozvoj je odpovědí certifikace a zavedení manažerů kvality ve firmách. Slibovaný přehledný systém hodnocení zdraví cestovek tak zůstává na vedlejší koleji.

PRAHA Koupě zájezdu je v Česku tak trochu sázka do loterie. Loni, když zkrachovalo pět cestovek, se začalo mluvit o jednoduchém ratingu těchto firem. Ten měl fungovat již pro letošní sezonu. Místo toho však zřejmě vznikne jen máloříkající systém certifikace.

Ten by měl být spuštěn nejdříve v polovině příštího roku, plně funkční a schopný si vydělat sám na sebe by měl být do konce roku 2015.

Projekt pod názvem „národní systém kvality služeb cestovního ruchu“ již od loňského jara připravuje ministerstvo pro místní rozvoj. Je na něj vyčleněno celkem 78,5 milionu korun. Ministerstvo zatím za analýzy pěti sektorů cestovního ruchu utratilo necelých 3,9 milionu korun. „Prostřednictvím analýz byl zmapován současný stav v oblasti kvality služeb, získány zahraniční zkušenosti celkem z deseti zemí EU a dvou zemí mimo EU a byl rámcově navržen způsob fungování kvality a principy tvorby standardů v jednotlivých segmentech,“ řekla LN Kateřina Jegorovová z tiskového odboru ministerstva. Analýzy pro ministerstvo zpracovaly tři firmy - KPMG, Mag Consulting a Neumann Institut. Posledně jmenovaný za více než 786 tisíc zpracoval analýzu sektoru cestovních kanceláří a cestovních agentur. Z jeho výsledné zprávy je patrné, že by se na českém trhu měl zavést trojstupňový systém kvality „Q“.

„Projekt neposkytne klientům vodítko“ Aby firma získala nejvyšší certifikaci QIII musí mít vyškoleného manažera kvality a interního auditora kvality. Pro nejnižší stupeň stačí „jeden manažer firmy, který bude vyškolen v kurzu kvality (1,5 dne) pro činnosti související se zaváděním systému kvality jako poradce“. Změny plánů se ale nelíbí Tomiu Okamurovi, mluvčímu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

„Jsme velmi nespokojeni s tímto stavem. Celé se to zdrželo a navíc tak, jak je projekt připravován, nebude plnit tu původní, plánovanou funkci - tedy poskytovat klientům aktuální a jednoduché vodítko pro výběr zdravé cestovní kanceláře,“ řekl Okamura.

Asociace, kterou zastupuje, přitom loni ministerstvu navrhla jedenáct kritérií důvěryhodnosti cestovek. „Uvítali bychom alespoň kombinaci našich kritérií s chystaným plánem proškolování,“ řekl Okamura. O konečné podobě plánu však ještě není rozhodnuto. „O tom, jak budou vypadat konkrétní kritéria pro cestovní kanceláře a agentury, povedeme letos na podzim se zástupci odborné veřejnosti v této oblasti diskusi,“ řekla Jegorovová.

Autor: