Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Reklamace budou jednodušší

Česko

PRAHA Lidé budou mít od prvního dubna další možnost, jak řešit mimosoudní cestou své spotřebitelské spory. Ty se přitom v současnosti ve většině případů týkají reklamace zboží nebo služeb.

Nový způsob řešení sporů je společným dílem Ministerstva průmyslu a obchodu a Hospodářské komory (HK). Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman si od nového projektu slibuje především úsporu peněz a času pro účastníky sporu.

„Mimosoudní řešení konkrétního sporu nebude trvat déle než dva měsíce, tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu,“ uvedl Říman.

Podle Římana má systém celkem tři fáze. První je informační. V této fázi nespokojený spotřebitel navštíví kontaktní centrum, kde mu bude vysvětleno, jaké možnosti vedení sporu může využít. „Kontaktních centrech bude minimálně jedno v každém okrese,“ dodal prezident HK Jaromír Drábek.

Druhá fáze je takzvaná mediační. Ta přichází ve chvíli, kdy se obě strany shodnou na řešení sporu prostřednictvím nezávislého mediátora, který se obě strany snaží dovést k dohodě.

Pokud se přesto strany nedohodnou, nastupuje poslední fáze, čímž je arbitrážní řízení. Výsledek arbitráže je už ale pro obě strany sporu závazný a soudně vykonatelný. „Zatímco předchozí dvě fáze jsou zdarma, arbitrážního řízení zaplatí účastník sporu fixní poplatek osm set korun,“ konstatoval Říman.

Finanční částka vynaložená tímto způsobem je tak mnohonásobně nižší, než kolik činí soudní cestou. „Poplatky u soudu dosahují desetitisícových částek, osm set korun je v tomto ohledu zanedbatelná částka. Navíc ji hradí ten, kdo spor prohraje,“ řekl Drábek.

S novým mimosoudním řešením sporů souhlasí rovněž Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Podle jeho předsedy Davida Šmejkala je důležité, že za tímto novým projektem stojí jak silná vládní instituce, tak zástupce podnikatelské obce i spotřebitelských svazů. „Lidé tak budou mít větší jistotu a důvěru v tento způsob řešení sporů,“ konstatoval Šmejkal.

Podle něho nebude mimosoudní řešení spotřebitelských sporů nějak výrazně hojně využíváno. „Půjde asi o zhruba čtyři sta případů ročně,“ dodal Šmejkal.

Říman ale tvrdí, že služby se bude využívat v polovině sporů, které spotřebitelé vedou s prodejci nekvalitního zboží nebo služeb. „Ročně by mělo jít o tři až tři a půl tisíce případů,“ dodal.

Podle Drábka mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v Česku v podstatě neexistuje. „Dnešní stav zvýhodňuje nepoctivé podnikatele. Pokud se zákazníci dovolají svých práv jednodušší a účinnou cestou, bude to ku prospěchu nejen jejich, ale také všech solidních podnikatelů,“ uvedl Drábek.

***

Mimosoudní řešení spotřebitelských pří

* platí od prvního dubna * měl by vyřešit zhruba 3 000 sporů ročně *má tři fáze: informační, mediační a arbitrážní řízení * za arbitráž se platí 800 Kč, vše ostatní je zdarma

Autor: