Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Reklamace s podmínkou

Česko

ŽLUTÁ KARTA

Pokud jste reklamaci považovali za službu, na niž máte automaticky nárok a která je zdarma, možná budete překvapeni. Někteří obchodníci chtějí náklady na neoprávněnou reklamaci zaplatit.

Nemají na to však ze zákona nárok.

Jana si koupila nový mobil, který po půlroce přestal fungovat. Šla ho tedy reklamovat. Po třiceti dnech se jí stále nikdo neozval, tak se do obchodu vrátila. Řekli jí, že reklamace ještě nebyla vyřízena. Když argumentovala, že na to přece mají jenom měsíc, obchodník jí vysvětlil, že v reklamačním protokolu při koupi mobilu Jana souhlasila s tím, že ve složitých případech je možné lhůtu překročit.

Když mobil nakonec dorazil, bylo Janě oznámeno, že v něm našli vodu, a proto že reklamaci nelze uznat. Dále na ní požadovali uhradit bezmála 200 Kč jako náklady spojené s neoprávněnou reklamací, jinak že jí mobil zpátky nevydají. Opět s tím prý souhlasila podepsáním reklamačního protokolu. Opravdu si může prodejna stanovit, jaké podmínky se jí zlíbí?

Na čí straně je právo Ivana Picková z SOS-Sdružení obrany spotřebitelů ČR se se stížnostmi na překročení 30denní lhůty setkává často: „Bohužel až následně se třeba zjistí, že s prodloužením lhůty spotřebitel svým podpisem na reklamačním protokolu souhlasil.“ Delší lhůta je možná právě pouze v případě, že s jejím prodloužením obě strany souhlasily.

To ovšem neplatí v případě naúčtovaných nákladů za údajně neoprávněnou reklamaci. Takový požadavek je nepřiměřená smluvní podmínka, kterou prodejce porušuje zákon o ochraně spotřebitele a Jana by se měla obrátit na dozorový orgán - Českou obchodní inspekci. Navíc klidně mohla reklamační protokol odmítnout podepsat nebo k němu připsat své výhrady. Text si zajisté měla nejprve přečíst.

„Je dobré vědět, že v takových případech jsou tu dozorové orgány, aby zasáhly. Pokud spotřebitelé nevědí, co dělat a kam se obrátit, mohou hledat pomoc v poradnách našeho sdružení,“ dodává Picková.

V této rubrice udělujeme žlutou kartu produktům i institucím. Se svým problémem se na nás můžete obrátit na lada.kicmerova@lidovky.cz.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!