Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou „jen“ o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Jiná čísla nabízí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). I podle něj se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun. „Důvodem stálého růstu internetové reklamy je jiný způsob konzumace médií. Část populace přestává číst noviny, alespoň některé, a čte na internetu. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let,“ vysvětlila Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR.
Největší pokles výdajů na reklamu se v letošním roce bude podle OMD týkat zejména kinosálů a tištěných médií. V biografech se ve srovnání s loňskem výdaje sníží o 50 procent, tedy přibližně o 30 milionů korun. Vydavatelé novin a časopisů pak meziročně přijdou o 32 procent, což je 2,7 miliardy korun. Někteří z nich proto usilují o nový způsob oslovení inzerentů, běžně například jako doplněk tištěných periodik nabízejí internetové stránky.
„Naše časopisy propagujeme na webových stránkách. To se týká například časopisu o počítačových hrách Level a portálu Hrej. O naprosté propojení s internetem pak jde v případě časopisu Chip,“ řekl ČTK například Jiří Palyza z vydavatelství Burda Praha.
S krizí reklamního trhu se potýkají i v rádiích a televizích. Televizní reklama, na kterou podle OMD loni inzerenti vydali bezmála 11,5 miliardy korun, letos přijde o 27 procent této částky.
Výdaje na reklamu v rádiích klesnou o 15 procent, což u nich činí 340 milionů korun. Sníží se také tržby z venkovní reklamy, podle odhadů o 15,1 procenta, tedy z loňských 2,91 miliardy na 2,47 miliardy korun.