Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Reklamní trh padá o 22 procent

Česko

Vypadá to ještě hůř, než předpokládala pesimistická varianta z konce loňského roku. Tak hodnotí vývoj letošních reklamních výdajů v Česku mediální agentura OMD. Očekávaný propad činí dvacet dva procent.

PRAHA Vývoj reklamních investic do komunikace v médiích se podleOMDvyvíjí výrazně negativněji, než se očekávalo na konci roku 2008. Česká ekonomika klesne podle aktuálních předpovědí v roce 2009 o několik jednotek procent, marketingové rozpočty ovšem klesají výrazně více.

„Je to dáno hlavně tím, že na českém reklamním trhu působí relativně hodně zahraničních firem, které globální recese tlačí k výraznějším omezením. Obecně pak panuje určitá nejistota ohledně dalšího vývoje, takže chování firem v oblasti reklamy není v současné chvíli dlouhodobě konzistentní,“ říká ředitel výzkumu OMD Vít Smékal.

Celkový propad objemu mediální komunikace v ČR v 2009 podle něj představuje téměř 22 procent (z pohledu celého roku). Pokles se přitom silně dotkne i nejsilnějších mediálních hráčů – televizní trh se propadne o 27 procent, přičemž toto číslo se podle Smékala týká hlavně reklamy v celoplošných televizích. Jediným médiem, které bude v 2009 z hlediska objemu financí růst, je internet. Ten z velké části táhnou investice do oblasti vyhledávání. Ale i na internetu dynamika růstu velmi zpomaluje.

Na otázku, zda OMD pozoruje nějakou aktivitu médií, která by pomohla nepříznivý vývoj zastavit, Smékal LN odpověděl, že média se snaží svůj volný prostor určený pro inzerci zaplnit různými pobídkami a zvýšenou aktivitou obchodních jednání. „Zatím jsou to podle mě jen kroky s krátkodobým efektem – koncepční změny ve formě a obsahu médií se příliš neobjevují,“ uvedl Smékal. Inzerenti by se zase podle něj neměli nechat krizí strhnout k cenovému podbízení sebe sama a měli by pokračovat v koncepčním budování pozice značek na trhu.

***

Odhady investic do

médií v roce 2009

médium objem růst

v mld. Kč v %

TV 8,39 -27,0

tisk 5,81 -32,0

internet 3,79 10,8

venkovní reklama 2,47 -15,1

rádio 1,93 -15,0

kino 0,04 -50,0

Celkem 22,43 -21,9

Pramen: OMD

Autor: