Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Česko

V Blansku jídlo servíruje robotická kočka, hosté ji mohou pohladit za ušima

Jídlo hostům blanenské pizzerie nosí robotická kočka. foto: Pizzazz

Servírka, která nepotřebuje dovolenou a za odměnu se klidně nechá pohladit za ušima. Hosté v blanenské pizzerii Pizzazz nebo v brněnské restauraci PEPE Food & Gym mohou využít netradiční způsob obsluhy v podobě robotické kočky jménem Bella.
  7:13

Zmíněné restaurace se staly prvními z podniků v kraji, které nabízí servis mechanického číšníka BellaBota. Vedení pizzerie kočku objevilo na internetu. „Byli jsme nadšení z myšlenky, že bychom u nás měli i takového člena personálu,“ hlásí pracovnice restaurace v Blansku Adéla Mládková.

Objednávky vyřizují servírky, Bella pomáhá především při rozvážení jídla a nápojů ke stolům. V sobě má čtyři poličky, které slouží k uložení věcí, a nahoře velký dotykový displej, na němž lze navolit, kam má jednotlivé objednávky zavézt. Zákazníkům pak sama ukáže, ze kterého patra si mají pokrmy vzít. Při pohybu jí pomáhají různé senzory či kamery, díky nimž se vyhýbá překážkám.

„Kočku nemáme na úkor toho, že bychom měli méně zaměstnanců. Stále je na směně stejný počet jako předtím,“ podotýká Mládková s tím, že taková obsluha není běžná, takže se na ni zákazníci těší.

Kromě svého praktického využití poskytuje robotická kočka i další formy interakce jako komunikaci s hosty. Lidé si ji mohou pohladit za ušima jako reálné zvíře, přičemž vydává zvuky a reaguje přimhouřením očí na displeji. Pokud ji ale člověk drbe moc dlouho, dá najevo, že už musí zase pracovat.

Lákadlo pro zákazníky

Zákazníky taky vybízí k odebrání jídla pomocí blikajících světel na podnose. Mnohdy si ji fotí nebo natáčejí. Největší úspěch má však robotická kočka podle vedení obou restaurací u dětí. Mládková si troufá říct, že se určitě našli zákazníci, kteří přišli právě kvůli ní.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celé jižní Moravy.

„Robot mě mile překvapil, ale určitě bych neřekla, že je lepší než člověk. Přece jenom číšník dokáže s lidmi rozvinout konverzaci, zajímá se o to, zda bylo a je vše v pořádku, a dokáže popřípadě vyřešit problémy,“ usmála se zákaznice Veronika Navrátilová.

Někteří však kočku vnímají i negativně. „Přijde mi to tady spíš jako zbytečná věc,“ prohodil další zákazník Tomáš Kučera.

Mechanická Bella, která vydrží obsluhovat celý den, není jediným robotickým pomocníkem. Například v kavárně Café Robot v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně neobsluhuje barista, ale kávu zákazníkům připravuje robotická ruka. Kromě běžné kávy má v nabídce i specialitu s názvem „selfieccino“ – do pěny kapučína vykreslí fotku zákazníka.

29. července 2022

Autor: