Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Rozhodnou politici. Nevím jak...

Česko

Na téma financování veřejnoprávních médií se nedávno uskutečnilo veřejné slyšení v Senátu Parlamentu ČR. Jeho místopředsedkyně a místopředsedkyně Stálé komise Senátu pro sdělovací prostředky Alena Gajdůšková říká, že politické rozhodnutí je v tuto chvíli obtížné předvídat.

* LN Domníváte se, že je reálná možnost zachování určitého podílu reklamy ve veřejnoprávním vysílání po roce 2012, z nějž by byl financován například fond kinematografie?

To, zda bude, či nebude zachován reklamní čas ve veřejnoprávní televizi, je politické rozhodnutí, které je v této chvíli obtížné předvídat. Je potřeba vzít v úvahu realitu mediálního trhu i systematičnost financování veřejnoprávních médií.

* LN Osobně byste byla pro, nebo proti?

Při projednávání návrhu na zrušení rozhlasových a televizních poplatků jsem navrhovala, aby reklama ve veřejnoprávní televizi byla po roce 2011 zrušena. Když vycházím ze zjednodušené úvahy, že komerční média, která žijí z reklamy, „prodávají“ diváka a veřejnoprávní média „prodávají“ program, pak je systematičtější tyto způsoby financování nemíchat. Svým návrhem jsem ale chtěla především rozproudit debatu na toto téma. Jsem si vědoma dvou úskalí, která odebrání reklamy z prostoru veřejnoprávních médií má. Tím prvním je právě problém dalšího financování Fondu kinematografie, které by v té chvíli bylo potřebné zajistit jinak. Cesta by například byla uložit určitý odvod komerčním televizím do tohoto fondu. Na druhý problém upozorňují příznivci reklamy v České televizi. Konkurence veřejnoprávních médií na reklamním trhu prý udržuje ceny za reklamu na relativně přijatelné výši.

* LN Domníváte se, že Česká televize má i při eventuálním úplném zákazu reklamy a bez indexace poplatků podle inflace po roce 2012 dostatek prostředků k plnění veřejnoprávní funkce?

Nemyslím si to. O reklamě ve veřejnoprávní televizi je potřebné vést diskusi. To, o čem ale diskutovat nehodlám, je prosazení valorizace poplatků ze zákona. Jde nejen o dostatek financí, ale také o maximální nezávislost médií veřejné služby na politickém vlivu a na státu jako takovém. Nepřípustnost vlivu státu v médiích veřejné služby se mi také podařilo prosadit do zprávy o veřejnoprávních vysílatelích Rady Evropy.

* LN Z jakých zdrojů by měl být financován Fond kinematografie, pokud má dále existovat?

Fond kinematografie by měl existovat nadále. Je to velmi užitečná instituce. Jsem přesvědčena o tom, že by se na jeho příjmech měli podílet nejen distributoři filmů a provozovatelé kin a videopůjčoven, ale nějakým procentem také komerční média. I ona profitují z toho, že vznikají nová díla.

* LN Směřuje současný evropský trend výrazněji k omezování reklamy ve veřejnoprávních médiích?

Ano. Média veřejné služby a jejich nezávislost jsou příliš cenné pro demokracii na to, aby byla zničena komercionalizací nebo snahou o jejich privatizaci právě kvůli podílu na reklamnímu trhu.

Autor: