Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Rozhoduje úhel pohledu. 2 displeje v jednom

Česko

Když s někým nejste v příliš přátelském stavu, a přesto s ním potřebujete někam jet autem, máte to opět o něco snazší. Na trh totiž přicházejí displeje, které umožňují z každé strany sledovat něco jiného. Zatímco vy za volantem se můžete nechat navigovat do cíle cesty, spolujezdec vedle vás sleduje s nasazenými sluchátky na stejném displeji svůj oblíbený televizní pořad.

Původ v bankomatech Myšlenka dvojitého displeje je velmi zajímavá, nicméně její použití není univerzální. V částečně pozměněné podobě se objevuje již řadu let například na monitorech bankomatů. Zde je totiž důležité zmenšit pozorovací úhel displeje tak, aby na něj viděl pokud možnou pouze ten, kdo právě manipuluje se svými penězi. S dvojitým displejem přišla v roce 2006 společnost Alpine, kterou následoval Sharp. Tyto firmy ji představily kromě jiného na počítačových monitorech. Pro automobilový svět podobný dvojitý displej vyvinula společnost Bosch, která je významným celosvětovým dodavatelem automobilového průmyslu. Prvním automobilem, který jej využívá, je modernizovaný Mercedes-Benz třídy S.

Jeho zobrazovací plocha je tvořena dvojicí displejů s rozlišením 400x 480 bodů. Jedná se tudíž o displej s fyzickým rozlišením 800x 480 bodů. Jednotlivé body jsou ale dvojité a oddělené jemnou mřížkou, která zajistí, že z jedné strany je vidět vždy pouze jeden z bodů.

Na vlastní oči Praxe ukazuje, že displej opravdu funguje tak, jak výrobci slibují. Při pohledu z pozice řidiče nebo naopak spolujezdce je opravdu vidět pouze jeden ostrý obraz. Jakmile ale sedíte vzadu uprostřed, oba displeje se překrývají a omezeně jsou vidět obrazy z obou.

Prioritou samozřejmě zůstává řidič, a tak program spolujezdce posílá zvuk do dálkových sluchátek, které jsou v případě Mercedesu součástí dodávky. Celý tento balíček přijde na více než 50 tisíc Kč.

Už nyní je jisté, že nový druh displeje použijí také další výrobci. Oficiálně to potvrdily například značky Jaguar, Land Rover či Hyundai.

Dvojitý displej je jistě zajímavá technologie, nicméně možná by měl větší smysl pro použití na zadních sedadlech. Cestující vpředu toto zařízení od sebe odděluje, což nemusí být například při dlouhých cestách zrovna příjemné. Ostatně uznejte sami, jak by se vám řídil automobil, když by vedle vás seděla v podstatě jen figurína se sluchátky na hlavě? Když bychom to ale vzali z druhé strany, možná právě tento displej vám přinese do řízení potřebný klid a pohodu...

Autor: