9. prosince 2017 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Nehoráznost, fraška a svinstvo. Potřebujeme vědět, co se stalo, komentují cestující od Studénky soud

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 22Diskuse
Tragická nehoda u Studénky si vyžádala osm obětí. Další zhruba sto lidí bylo zraněno. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tragická nehoda u Studénky si vyžádala osm obětí. Další zhruba sto lidí bylo zraněno. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

PRAHA Sama byla po nárazu vlaku do zřícené mostní konstrukce zraněná. S otřesem mozku přesto coby zdravotní sestra pomáhala ostatním raněným. Naděžda Tomčíková, tehdejší cestující, si následky železničního neštěstí ve Studénce z roku 2008 nese dosud. I proto čtvrteční rozsudek soudu, jenž osvobodil všechny obžalované, přijímá těžko. V rozhovoru pro Lidovky.cz přiznává, že ji rozplakal.

Novojičínský soud ve čtvrtek zprostil viny všech deset lidí, kteří byli kvůli tragické havárii obžalováni z obecného ohrožení. Během nehodě vlaku s mostem zahynulo osm osob a další stovka byla zraněna. Soudce Jaromír Pšenica rozsudek odůvodnil tím, že není přesně známo, proč most spadl a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní.

„Nikdo nám dodneška neřekl, proč k tomu došlo. Nežádáme mstu, ale potřebujeme znát vysvětlení, co se tehdy vůbec stalo,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz Naděžda Tomčíková, předsedkyně občanského sdružení Comenius 2008, které sjednocuje tehdejší poškozené.

Učitelka střední zdravotnické školy Naděžda Tomčíková na snímku z roku 2008.

Učitelka střední zdravotnické školy Naděžda Tomčíková na snímku z roku 2008.

Lidovky.cz: Co jste si pomyslela, když jste slyšela rozhodnutí soudu?
Byl to šok. Znovu jsem si uvědomila, jak hrozné to bylo. Přemýšlela jsem, jak musí být pozůstalým, když toto uslyší. Samozřejmě jsem brečela, přišel pláč, i když jsme se na to s ostatními připravovali. Když to ale někdo vysloví, že nikdo není vinný, tak to člověka dostane na kolena.

Lidovky.cz: Znamená to, že jste podobný verdikt očekávala?
Nemůžu říct, že jsem očekávala, že budou zproštěni viny. Ale očekávala jsem, že výsledek nemusí být dobrý. Nežádáme žádnou mstu, nepotřebujeme ukázat, že tento pán může za to a tenhle za to. Pro nás všechny je ale strašně potřebné vysvětlení, co se vůbec stalo. Stalo se to proto, že nedodrželi podmínky. Stalo se to proto, že to byli šlendriáni. Něco. Nikdo nám dodneška neřekl, proč k tomu došlo.

Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.
Tragická nehoda u Studénky si vyžádala osm obětí. Necelých sto lidí bylo zraněno.

Lidovky.cz: Jak osobně vnímáte odůvodnění, že se přesně neví, proč se most zřítil?
Vnímám to jako nehoráznost. Jeli jsme vlakem, v němž jsme se vybourali, protože spadl na koleje most. A něco to zavinilo. Něco bylo špatně. Jestli tam vlaky měly jet, nevíme. Já osobně si myslím, že neměly. Ale to musí pojmenovat soud a ne říct, že neví, proč spadl. Bylo pět znaleckých posudků. Stále se říkalo, že bylo vše špatně, a teď není najednou nic. To není možné.

Účastníci nehody k rozsudku:

Jiří Šimsa
„Nadšený nejsem, je to velice podivné, ale čekal jsem, že to takto dopadne. Situace, kdy zemře osm lidí, jsou zranění a nikdo za to neodpovídá, je zvláštní. Možná za to můžeme my, že jsme nastoupili do toho vlaku. My jsme ti viníci podle všeho. Trvá to už devět roků a není ani ochota něco přiznat. Snažím si ty vzpomínky nepřipomínat, některé vysmáté obličeje mi ale nedělají dobře.“

Rostislav Marek
„Výsměch kauzy Studénka je něco tak odporného, bez kousku studu a soudnosti. Přál bych všem, kteří seděli v místnosti soudu, ať už na straně obžalovaných, nebo na té druhé, aby tam byli v době neštěstí a měli to celý život před očima jako já. Jenže oni byli zcela určitě na mnohem lepších místech, takže bolest, výrazy lidí, beznaděj a čekání každou sekundu na záchranu vlastního života zažít nemohli. A podle toho taky rozhodli.“

David Kaliský
„Je to svinstvo. Když jsem vylezl z vagónu, tak tam pobíhala parta chlapců. Všichni od krve. Na to člověk v životě nemůže zapomenout. A teď od toho všichni dávají ruce pryč. Viník je, ale soudy ho nechtějí najít.“

Rudolf Svoboda
Tragédie. Že soud neví, co to způsobilo? Fraška. Všichni ví, já obzvlášť, protože tam jezdím do garáže a sledoval jsem ty lidi od úplného začátku, že šlo o amatérismus stavbařů. To, co oni u toho mostu prováděli a jak, bylo pofidérní od úplného začátku. Spravedlnost je bohužel nahrazovaná výkladem léta placeného právníka. Dobrý obhájce vyseká každého.“

Rudolf Svoboda ve vlaku necestoval. Bydlí nedaleko místa nehody, zasloužil se o vznik památníku jejím obětem.

Lidovky.cz: Byla jste čtvrtečnímu jednání přítomna?
U soudu jsem nebyla, protože jsem se o něm dozvěděla minulý týden z médií. A nebyla jsem jediná. Neznamená to, že bychom neměli zájem. Kdybychom to věděli dřív, určitě bychom se domluvili, že by nás jelo víc, protože my se tím zároveň podporujeme. Sama bych si na to ale tentokrát psychicky netroufla. Navíc není úplně lehké zařídit si to okamžitě v práci. U soudu jsem předtím byla dvakrát, oficiálně nám dali vědět pouze napoprvé.

Lidovky.cz: Když se zpětně ohlédnete devět let zpátky k té nešťastné události, co se vám okamžitě vybaví?
Hrůza. Neštěstí. Trápení.

Lidovky.cz: Vrací se vám vzpomínky?
Vrací. Nemůžu říct, že by mě v noci budila hrůza spojená s okamžiky těsně před nehodou. Pocit, že se zabijeme, jsme uvnitř vlaku a nevíme, co se děje. To ne. Ale vrací se mi vzpomínky při každém dalším neštěstí nebo výročích. Musela jsem přestat jezdit autem. Nedokážu zaparkovat nebo jet ve vícero pruzích mezi kamiony. Vzpomenu si při každém houkání sanitky, skřípání plechu nebo prudkém nárazu.

Lidovky.cz: Dělá vám problém cestovat vlakem?
Cestovat vlakem někdy musím, ale v žádném případě ho nevyhledávám. Dělalo mi dříve špatně do něj jen vstoupit. Teď už do něj vstoupím, ale není mi to příjemné. Mám obavy celou cestu, vůbec bych třeba neusnula. Za to nemůže vlak, ale to, co se stalo.

Lidovky.cz: Stihla jste již komunikovat s ostatními lidmi, kteří tou dobou ve vlaku cestovali s vámi? Jak oni na rozhodnutí soudu nahlížejí?
Ti lidé to cítí úplně stejně jako já. Měli jsme ve čtvrtek úplně hrozné myšlenky.

Lidovky.cz: Jste v kontaktu se státním zástupcem, případně budete ho kontaktovat, abyste se s ním pobavila o dalším postupu?
Nejsme v kontaktu a asi ho kontaktovat nebudu. Ještě se domluvíme s ostatními, ale celý soud probíhá bez poškozených lidí. Podle informací, co mám, se ale měl odvolat.

Lidovky.cz: Myslíte, že případný odvolací soud čtvrteční rozsudek zvrátí?
Trošku v to doufám. Nějaká příčina přeci pojmenovaná musí být. Až tak daleko však nepřemýšlím.

Železničním neštěstí ve Studénce

  • Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku na železniční trati číslo 270 spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy, který měl v té době přibližně desetiminutové zpoždění, narazil v 10:30 do ocelové konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalil tak soupravu ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji.
  • Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici v Novém Jičíně. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí (z toho deset těžce), mezi nimi i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehká zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy.
  • Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho bylo asi 120 milionů za zničený vlak Českých drah. Další škody vznikly Moravskoslezskému kraji, firmě ODS - Dopravní stavby Ostrava, která most opravovala, Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti.
  • Již týden po nehodě policie obvinila kvůli neštěstí dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě. K soudu se celý případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.
  • Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Řízení před Okresním soudem v Novém Jičíně začalo po rok a půl trvající pauze, kdy se čekalo na další znalecký posudek, letos v květnu. Ve čtvrtek soud všech deset obžalovaných zprostil viny, - Vedení společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu nad tratí na starosti, už vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů pak uhradily poškozeným i České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila také firma Bögl & Krýsl, které figurovala i v tragickém pádu mostu ve Vilémově ze září 2014, při kterém zahynuli čtyři dělníci.
  • Mezi cestujícími vlaku byla i řada fanoušků kapely Iron Maiden, kteří jeli na její pražský koncert. Skupina na koncertě věnovala jednu skladbu obětem neštěstí.
  • Doprava na trati byla obnovena po jedné koleji o půlnoci 10. srpna, po poškozeném úseku ale jezdily jen mezinárodní vlaky, navíc je musely přetahovat dieselové lokomotivy. Provoz na všech pěti kolejích železničáři obnovili 17. srpna večer, až do října ale byla v úseku omezená rychlost.
  • Krajský úřad, který most nechal opravit, později rozhodl, že přes tragickou nehodu zakázku dokončí ODS - Dopravní stavby Ostrava. Na místě zřícené konstrukce firma do července 2010 postavila nový most.
  • V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let. Více obětí si vyžádala jen srážka osobního vlaku s nákladním u obce Krouna na Chrudimsku, kdy v červnu 1995 zahynulo 19 lidí. Viníky neštěstí - vlakvedoucího a průvodčího nákladního vlaku - poslal soud za nedbalost a hrubé porušení předpisů a povinností do vězení na osm a pět let.
  • Severomoravská Studénka se stala místem tragické železniční nehody i v červenci 2015, kdy se na přejezdu u Studénky srazil vlak Pendolino s kamionem. Zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu vjel na přejezd v době, kdy už svítila výstražná světla, na kolejích jej uvěznily závory. Loni mu soud uložil trest osm a půl roku vězení.

    Zdroj: ČTK
  • 22Diskuse


Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky


Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na Lidovky.cz