Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Rychle = sportovně?

Česko

To je otázka, kterou nastoluje dravě laděná Škoda Octavia RS

Test Škody Octavia RS potvrzuje, že se tento model snaží oslovit dynamicky smýšlející zájemce o prostorný a praktický automobil. Dokáže ale svého řidiče opravdu přenést do světa emocí a řidičského potěšení?

Sportovně laděné provedení Škody Octavia dokáže u řidičů, kteří mají rádi automobilový sport, vzbudit pozornost. Po jarní modernizaci má mnohem dravější vzhled, který podporují také LED diody pro denní svícení, a už samotná dvojice písmen RS v označení slibuje mnohé. Škoda tento model také navíc nabízí v několika velmi živých barvách, a tak je iluze sportovního vozu takřka dokonalá. Svezení však ukazuje, že Octavia RS je laděná trochu jinak, než jak se na první pohled tváří.

Ve srovnání se standardními modely má samozřejmě upravený podvozek, který je tvrdší a kvůli snížení těžiště také o 13 mm níže posazený. Specifický je také motor, kterým je přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 200 koní. Ve výčtu odlišností nesmíme zapomenout ani na sedadla s výraznějším tvarováním nebo specifické „budíky“ a plaketku RS na volantu. Stejně jako ostatní modely Octavia také provedení RS doslova okouzluje svým prostorem pro zavazadla, který má objem 560 litrů a k tomu i velmi snadnou přístupnost prostřednictvím velké výklopné stěny v zádi vozu.

Po nastartování se přeplňovaný čtyřválec usadí v kultivovaném a tichém volnoběhu. Nic nenasvědčuje tomu, že by měla Octavia RS být sportovně zaměřené auto. Už po ujetí prvních kilometrů je ovšem cítit, že podvozek je o něco tužší než u běžných modelů, jízda je však velmi příjemná a pohodlná.

Zátah motoru mezi dvěma a šesti tisíci otáček je velmi impozantní. Příjemnou vlastností pohonné jednotky je i plynulý nárůst výkonu, který lze snadno regulovat. V tomto případě je ale možná škoda, že mladoboleslavská automobilka do Octavie RS nepoužila modernější a ještě příjemnější verzi tohoto motoru s proměnným zdvihem výfukových ventilů o výkonu 211 koní, který se dodává například do Volkswagenu Golf GTI.

Cestování vysokými rychlostmi je s Octavií RS příjemné. Automobil se chová velmi stabilně a tiše. Skoro se až člověk diví, že sedí v automobilu s dvojicí písmen R a S v názvu.

Zatáčky rozhodují V zatáčkách se ukazuje, že priority Škody Octavia RS jsou jinde než v poskytnutí maximálního potěšení z jízdy. Octavia RS je sice ve všech směrech rychlejší, jistější a dodává pocit větší jistoty než standardní provedení této modelové řady, v tom jistě naplňuje své předurčení, ale co do podmanivosti jízdy a čistého zapojení řidiče do „děje“ má rezervy.

Za volantem má řidič pocit, že je více izolován. To je samozřejmě přínosné pro komfort, ale pro jízdní potěšení už příliš ne. V podobném duchu lze hodnotit i jinak velmi silný motor. Spojením jeho nízké hlučnosti, kultivovanosti a zejména zcela ploché křivky průběhu výkonu je jeho potenciál příliš snadno dosažitelný.

To je opět v zásadě dobře, ovšem emoce tento přístup vyvolat nedokáže. A právě ty jsou v hodnocení sportovně pojatých vozů velmi důležitým, i když subjektivním hlediskem.

Spíš pohodlí než emoce Test ukázal, že z pohledu jízdního projevu se charakter Octavie RS ve srovnání s předchozím modelem takřka nezměnil. Stále se jedná o automobil, který je spíše než na čisté řidičské emoce zaměřen na celkové pohodlí a praktičnost každodenního života. Výkonný motor se v tomto voze zdá být spíš příjemným doplňkem pro velmi rychlé cestování.

Přesto je potřeba říci, že v dané cenové hladině není jiný automobil, který by nabízel podobnou kombinaci dynamiky a prostornosti. Ukazuje se ale, že když je pro někoho důležitý spíše sportovní projev než velikost prostoru pro zavazadla, bude pro něj jistě vhodnější volbou například Volkswagen Golf GTI nebo Seat Leon Cupra -když tedy zůstaneme u dvoulitrového přeplňovaného motoru z produkce koncernu Volkswagen. Sportovně laděných vozů za dané peníze ovšem na trhu najdeme víc.

***

Škoda Octavia RS

Karoserie

Rozměry 4578 x 1769 x 1447 mm

Hmotnost 1440 kg

Zavazadlový prostor 560 l

Motor zážehový 4válec, turbo, 2,0 l

Výkon

147 kW (200 k) / 5100-6000 min-1

Toč. moment

280 N.m / 1700-5000 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0-100 km/h 7,2 s

Nejvyšší rychlost 242 km/h

Komb. spotřeba 7,5 l / 100 km

Cena 704 900 Kč

HODNOCENÍ

Klady: zavazadlový prostor,

pružnost motoru, spotřeba,

pohodlná sedadla

Zápory: méně sportovní,

než vypadá, menší obratnost

Příklad nabídky

povinného ručení

TRIGLAV 5751 Kč

GENERALI 5760 Kč

SLAVIA 6317 Kč

UNIQA 6353 Kč

ČPP 6535 Kč

ČESKÁ POJIŠŤOVNA 6918 Kč

ALLIANZ 7111 Kč

ČSOB 7188 Kč

KOOPERATIVA 7206 Kč

WÜSTENROT 8982 Kč

AXA 9100 Kč

Poznámka: základní povinné

ručení pro nový vůz Škoda Octavia

RS s bonusem za 5leté bezškodní

předchozí pojištění s bydlištěm

v Praze-Vršovicích. Jednotlivé

pojišťovny nabízejí také různé

nadstandardní pojištění, což jejich

ceny ovlivňuje. Jedná se o výsledek

srovnání na www.top-pojisteni.cz.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!