Test Škody Octavia RS potvrzuje, že se tento model snaží oslovit dynamicky smýšlející zájemce o prostorný a praktický automobil. Dokáže ale svého řidiče opravdu přenést do světa emocí a řidičského potěšení?
Sportovně laděné provedení Škody Octavia dokáže u řidičů, kteří mají rádi automobilový sport, vzbudit pozornost. Po jarní modernizaci má mnohem dravější vzhled, který podporují také LED diody pro denní svícení, a už samotná dvojice písmen RS v označení slibuje mnohé. Škoda tento model také navíc nabízí v několika velmi živých barvách, a tak je iluze sportovního vozu takřka dokonalá. Svezení však ukazuje, že Octavia RS je laděná trochu jinak, než jak se na první pohled tváří.
Ve srovnání se standardními modely má samozřejmě upravený podvozek, který je tvrdší a kvůli snížení těžiště také o 13 mm níže posazený. Specifický je také motor, kterým je přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 200 koní. Ve výčtu odlišností nesmíme zapomenout ani na sedadla s výraznějším tvarováním nebo specifické „budíky“ a plaketku RS na volantu. Stejně jako ostatní modely Octavia také provedení RS doslova okouzluje svým prostorem pro zavazadla, který má objem 560 litrů a k tomu i velmi snadnou přístupnost prostřednictvím velké výklopné stěny v zádi vozu.
Po nastartování se přeplňovaný čtyřválec usadí v kultivovaném a tichém volnoběhu. Nic nenasvědčuje tomu, že by měla Octavia RS být sportovně zaměřené auto. Už po ujetí prvních kilometrů je ovšem cítit, že podvozek je o něco tužší než u běžných modelů, jízda je však velmi příjemná a pohodlná.
Zátah motoru mezi dvěma a šesti tisíci otáček je velmi impozantní. Příjemnou vlastností pohonné jednotky je i plynulý nárůst výkonu, který lze snadno regulovat. V tomto případě je ale možná škoda, že mladoboleslavská automobilka do Octavie RS nepoužila modernější a ještě příjemnější verzi tohoto motoru s proměnným zdvihem výfukových ventilů o výkonu 211 koní, který se dodává například do Volkswagenu Golf GTI.
Cestování vysokými rychlostmi je s Octavií RS příjemné. Automobil se chová velmi stabilně a tiše. Skoro se až člověk diví, že sedí v automobilu s dvojicí písmen R a S v názvu.
Zatáčky rozhodují V zatáčkách se ukazuje, že priority Škody Octavia RS jsou jinde než v poskytnutí maximálního potěšení z jízdy. Octavia RS je sice ve všech směrech rychlejší, jistější a dodává pocit větší jistoty než standardní provedení této modelové řady, v tom jistě naplňuje své předurčení, ale co do podmanivosti jízdy a čistého zapojení řidiče do „děje“ má rezervy.
Za volantem má řidič pocit, že je více izolován. To je samozřejmě přínosné pro komfort, ale pro jízdní potěšení už příliš ne. V podobném duchu lze hodnotit i jinak velmi silný motor. Spojením jeho nízké hlučnosti, kultivovanosti a zejména zcela ploché křivky průběhu výkonu je jeho potenciál příliš snadno dosažitelný.
To je opět v zásadě dobře, ovšem emoce tento přístup vyvolat nedokáže. A právě ty jsou v hodnocení sportovně pojatých vozů velmi důležitým, i když subjektivním hlediskem.
Spíš pohodlí než emoce Test ukázal, že z pohledu jízdního projevu se charakter Octavie RS ve srovnání s předchozím modelem takřka nezměnil. Stále se jedná o automobil, který je spíše než na čisté řidičské emoce zaměřen na celkové pohodlí a praktičnost každodenního života. Výkonný motor se v tomto voze zdá být spíš příjemným doplňkem pro velmi rychlé cestování.
Přesto je potřeba říci, že v dané cenové hladině není jiný automobil, který by nabízel podobnou kombinaci dynamiky a prostornosti. Ukazuje se ale, že když je pro někoho důležitý spíše sportovní projev než velikost prostoru pro zavazadla, bude pro něj jistě vhodnější volbou například Volkswagen Golf GTI nebo Seat Leon Cupra -když tedy zůstaneme u dvoulitrového přeplňovaného motoru z produkce koncernu Volkswagen. Sportovně laděných vozů za dané peníze ovšem na trhu najdeme víc.
***
Škoda Octavia RS
Karoserie
Rozměry 4578 x 1769 x 1447 mm
Hmotnost 1440 kg
Zavazadlový prostor 560 l
Motor zážehový 4válec, turbo, 2,0 l
Výkon
147 kW (200 k) / 5100-6000 min-1
Toč. moment
280 N.m / 1700-5000 min-1
Převodovka 6M
Zrychlení 0-100 km/h 7,2 s
Nejvyšší rychlost 242 km/h
Komb. spotřeba 7,5 l / 100 km
Cena 704 900 Kč
HODNOCENÍ
Klady: zavazadlový prostor,
pružnost motoru, spotřeba,
pohodlná sedadla
Zápory: méně sportovní,
než vypadá, menší obratnost
Příklad nabídky
povinného ručení
TRIGLAV 5751 Kč
GENERALI 5760 Kč
SLAVIA 6317 Kč
UNIQA 6353 Kč
ČPP 6535 Kč
ČESKÁ POJIŠŤOVNA 6918 Kč
ALLIANZ 7111 Kč
ČSOB 7188 Kč
KOOPERATIVA 7206 Kč
WÜSTENROT 8982 Kč
AXA 9100 Kč
Poznámka: základní povinné
ručení pro nový vůz Škoda Octavia
RS s bonusem za 5leté bezškodní
předchozí pojištění s bydlištěm
v Praze-Vršovicích. Jednotlivé
pojišťovny nabízejí také různé
nadstandardní pojištění, což jejich
ceny ovlivňuje. Jedná se o výsledek
srovnání na www.top-pojisteni.cz.