130 let

Saab má blízko k prodeji

Česko

PRAHA Prodej Saabu zpět do vlasti je téměř na spadnutí, ale stále se nedá mluvit o uzavřeném obchodu. Zatím byla jen podepsána smlouva o nákupu akcií mezi General Motors a švédskou firmou Koenigsegg.

Automobilka Koenigsegg je mladá a dravá, ale stále příliš nepatrná na poli autobyznysu. Průměrně vyrobí pouze osmnáct aut ročně a zaměstnává 45 pracovníků. Saab má ve Švédsku více než tři tisíce zaměstnanců a dalších dvanáct tisíc pozic je přímo závislých na existenci jeho značky. Představuje proto giganta, který nejde jen tak spolknout.

Z toho důvodu automobilku nekupuje Koenigsegg samotný, ale konsorcium investorů Koenigsegg Group, obsahující například norskou investiční firmu Eker Group, investičního bankéře Marka Bishopa a další společnost Christiana von Koenigsegga s názvem Alpraaz. Christian von Koenigsegg si v konsorciu vyjednal silnou pozici. Firma Alpraaz v něm má 42procentní podíl a automobilka Koenigsegg dalších 22 procent. Dalším důležitým hráčem je norský investor Bard Eker, který stojí v čele Eker Group a vlastní i 49 procent automobilky Koenigsegg.

Samotný Saab dokončil koncem srpna reorganizační proces, jenž byl jednou z podmínek k tomu, aby se o prodeji vůbec začalo vážněji jednat. Reorganizací Saab dosáhl snížení fixních nákladů a úrovně rentability a hlavně dohody se svými věřiteli, na jejímž základě se závazky této společnosti snížily o 75 %. Další podmínkou, která se stala součástí reorganizace, bylo soustředit veškeré hlavní aktivity Saabu do Švédska. Ve výsledku to znamená, že i samotní dealeři Saabu budou pouze smluvními partnery. To se ale nevztahuje na hlavní trhy, jako jsou například Spojené státy americké.

V současnosti jednají společnosti General Motors a Koenigsegg Group se švédskou vládou, která se má zaručit za půjčku Koenigsegg Group u Evropské investiční banky. Informace o jednání jsou zatím velmi skoupé. GM však rozeslalo oficiální zprávu, ve které oznamuje, že k prodeji Saabu by mělo dojít do konce letošního roku.

Samotný Christian von Koenigsegg mluví o oživení švédského dědictví, o vozech, které bude radost řídit a o ekologické ohleduplnosti. Švédský analytik autoprůmyslu Ian Hammar ale přináší konkrétnější informace o záměrech Koenigsegg Group. Zmiňuje mimo jiné velké propouštění a jasně stanovenou cenu vozů v rozmezí od dvou set tisíc do jednoho milionu švédských korun.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás