Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Šéf Philipsu jde do čela Vodafonu

Česko

Gerard Kleisterlee přinese mobilnímu operátorovi zkušenosti z rozvojových trhů

PRAHA Gigant mezi mobilními operátory Vodafone si vybral do funkce předsedy představenstva Gerarda Kleisterleeho (64). Firma se sídlem v Londýně včera oznámila, že Kleisterlee, odcházející generální ředitel elektronické firmy Philips, nastoupí do Vodafonu v dubnu a vystřídá současného šéfa Johna Bonda.

„S radostí oznamuji, že Gerard Kleisterlee, vysoce úspěšný mezinárodní byznysmen, jehož výsledky ve Philipsu hovoří samy za sebe, mne nahradí jako předsedu poté, co jsem strávil šest let v radě Vodafonu,“ uvedl Bond ve včerejším tiskovém prohlášení firmy.

Proti znovuzvolení Bonda se loni postavila část akcionářů, kteří se obávali, že pod jeho vedením, a hlavně kvůli nevýhodným akvizicím firma ztrácí na hodnotě. Celý protest vedl Penzijní fond učitelů z Ontaria, který je vlastníkem 0,4 procent akcií firmy.

Prodej firem v Japonsku i Číně Od chvíle, kdy se sešli nespokojení akcionáři, společnost Vodafone začala prodávat svá aktiva v zahraničí. V Japonsku prodala operátora Softbank-Vodafone a prodala i podíl v čínském Vodafone-Mobile. V blízké budoucnosti chce prodat akcie ve francouzském SFR a podle agentury Bloomberg uvažuje o prodeji svého 24procentního dílu v polském Polkomtelu.

Dosavadní kariéra německého rodáka Kleisterleeho je spojena s firmou Philips, u které pracuje už 37 let. Pozornost na sebe upoutal poté, co v roce 2001 převzal funkci generálního ředitele této holandské firmy. Podařilo se mu Philips přebudovat a zvýšit tržby. „Vytvořil firmě Philips mnoho obchodních příležitostí. Zjednodušil obchodní strategii a změnil i celý směr firmy – a možná právě tohle se od něj očekává u Vodafonu,“ řekl analytik ING John Davies televizní stanici BBC.

Know-how z rozvojových trhů Mezi stěžejní úkoly, které před britským mobilním operátorem v současnosti stojí, patří porazit konkurenci obzvlášť v oblasti rozvíjejících se trhů. Právě v Asii zaznamenal Kleisterlee a firma Philips velký úspěch a jeho know-how z rozvojových trhů chce využít i Vodafone. Operátor chce uspět také na obrovském indickém trhu, kde stejně jako na ostatních rozvojových trzích situaci komplikují silná konkurence a mnohá regulační opatření. Na vyspělých trzích vidí mobilní operátoři problém hlavně v cenách služeb, které jsou konkurenčním bojem nastaveny příliš nízko. Vodafone je podle tržeb největším mobilním operátorem na světě a má pobočky ve 21 zemích. Působí v severní, jižní a střední Evropě, v severní a jižní Americe, v oblasti Asie a Afriky. V České republice je jeho divize Vodafone ČR, která je nejmladším českým mobilním operátorem.

Autor: