Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Sekyra se nevzdává: Žižkov bude

Česko

Rozvoji území pražského nákladového nádraží nyní stojí v cestě kulturní památka. Developer to chce zvrátit

PRAHA Developer Luděk Sekyra přitvrdil v lobbování za zbourání budovy pražského Nákladového nádraží Žižkov. Představil proto několik odborných posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou funkcionalistické budovy. Ohání se přitom veřejnými zájmy.

Developerské plány má nyní ve své moci ministerstvo kultury, které řeší, jestli stavbu prohlásí za kulturní památku. Úřad už v prosinci vyhlásil kulturní památkou jádro areálu, tedy bývalé nákladové nádraží, spolu s objekty oplocení a vrátnice. Majitel pozemku, kterým jsou České dráhy, se však proti rozhodnutí odvolal. Dráhy se o budovy starat nechtějí a jsou už domluvené s developerem, že mu pozemky odprodají.

Z případu se navenek stal konflikt dvou veřejných zájmů. Budova nádraží, z níž chce mít ministerstvo kulturní památku, totiž stojí v cestě takzvané Jarovské spojce, kterou prosazuje Praha 3. Ta má areál žižkovského nádraží napojit na stávající dopravní tepny.

Nádraží však stojí v cestě především developerským plánům, které s budovou nádraží nepočítají.

Hlavní akcionář Sekyra Group Luděk Sekyra tvrdí, že odstranění budovy není primární zájem developera, ale jde o veřejný zájem na vybudování spojky. „My jsme si to nevymysleli, byl to požadavek Prahy 3. Teď paradoxně jako soukromá firma hájíme veřejné zájmy,“ řekl Sekyra.

Faktem však je, že vybudování páteřní komunikace je pro úspěch případného developerského projektu klíčové. Jinak by byl odříznut od dopravní infrastruktury. Součástí Jarovské spojky je totiž i prodloužení tramvajové trati a koridor pro prodlužení trasy D metra.

Na obranu čtyřproudové spojky je nutno uvést, že by převzala část dopravy, která nyní zatěžuje Vinohradskou třídu a Koněvovu ulici.

„Rozkladová komise ministerstva kultury si vyžádala doplňující podkladové materiály a k případu se vrátí zhruba za měsíc,“ řekl LN mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík s tím, že zatím nelze odhadnout, jak komise rozhodne.

„V případě, že bude nádraží kulturní památkou, chceme vědět, jaká je reálná koncepce. Obáváme se, že z budov bude jeden velký squat,“ uvedl mluvčí městské části Prahy 3 Jan Sotona.

Proti zbourání budovy vystupuje místní občanské sdružení nazvané „Tady není developerovo“.

Sekyra má však zatím svázané ruce. „Nejdřív musíme vyřešit otázku nádraží, abychom mohli zažádat o změnu územního plánu, pak teprve začne development,“ řekl. Na tom stojí i zajištění financování od bank, které Sekyra zatím nemá.

Sekyra Group chce na pozemcích současného nádraží postavit nové městské centrum, v němž by mohlo bydlet v budoucnu až 15 tisíc lidí. Podle míry poptávky chce na trh pouštět 200 až 300 bytů ročně.

Nepůjde prý o čtvrť pro nejbohatší vrstvu, průměrná cena se má pohybovat okolo 60 tisíc korun za metr čtvereční. Součástí městské čtvrti na ploše 33 hektarů mají být také kancelářské budovy a obchodní plochy. V areálu chtějí stavět i společnosti Sudop Group a Discovery Group.

„Pokud všechno půjde dobře, budou se sem první lidé stěhovat v roce 2015,“ řekl LN Sekyra.

Autor: