Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Signál ve vlacích zůstane špatný

Česko

Dráhy se nedokázaly dohodnout s mobilními operátory na pokrytí rychlíků. Ze služby by totiž neměly zisk

PRAHA Zkuste jet vlakem z Prahy do Ostravy a cestou telefonovat. Po chvíli zjistíte, že to nejde. Signál mobilních operátorů v jedoucím vlaku je totiž buď slabý, nebo žádný. Bez problémů lze tak hovořit jenom po zastavení ve stanici.

České dráhy (ČD) o problému s mobilním signálem na své nejfrekventovanější trati vědí – a nic s ním nedělají. Jednání s mobilními operátory, kteří chtěli do vlaků nainstalovat takzvané repeatery, tedy zesilovače signálu, skončily nedávno fiaskem. Dráhy usoudily, že zisk by z nich měli pouze operátoři. Instalace repeaterů je přitom ale jedinou možností, jak do vlaku mobilní signál dostat.

„Z provozu tohoto zařízení budou mít profit operátoři mobilních sítí a ne naše společnost. Naši cestující se stejně pro cestu vlakem nerozhodují na základě kvality signálu mobilních telefonů, ale pro jiné výhody železnice. Například pro bezpečnost, na vybraných trasách i pro rychlost,“ míní mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Mobilní operátoři nad rozhodnutím železničního dopravce kroutí hlavou a stále usilují o dohodu. Dráhy si však stojí za svým. A to i přesto, že jim operátoři nabídli, že v rámci pilotní verze (tedy pokrytí pendolin) celou nákladnou technologii zaplatí. A nejde o žádné drobné. Cena jednoho repeateru se pohybuje řádově v desítkách tisíc korun, pokrytí celého vlaku přijde plátce na statisíce. Jednání s Českými drahami není podle operátorů žádný med. „Dráhy se v zásadě nebrání, jednání s nimi jsou ale velmi složitá a komplikuje je zejména spletitost firem a institucí navázaných na ČD,“ popsal jednání mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.

Co vlastně způsobuje, že je ve vlacích špatný signál, i když projíždějí územím, které je výborně pokryto? Hlavním důvodem je oplechování vlaku. Klasický český železniční vagon funguje jako jakýsi obal, jímž mobilní signál neprojde. Chová se totiž jako takzvaná Faradayova klec.

„Laicky řečeno, signál se od vlaku jakoby odráží,“ vysvětluje zmíněný jev mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka. Jediným řešením tohoto problému je podle něj změnit materiály při výrobě vagonů, nebo použít repeatery, které signál po vlaku rozvedou.

Mobilní signál ve vlacích není pro ČD prioritou. Přesto ve svých reklamách vyzdvihují dráhy novinky zaváděné pro zvyšující se komfort cestujících. Dráhy za reklamy utratí desítky milionů měsíčně. Zatímco ještě v roce 2003 stačilo na propagaci železnice 15 milionů korun, nyní stejnou částku utratí za čtrnáct dní. Jen loni v červnu padlo na reklamu přes padesát milionů korun.

Dráhy se brání tím, že reklamu potřebují. „Nerealizace marketingových aktivit by znevýhodnila postavení drah na silně konkurenčním trhu,“ vysvětlil před časem Šťáhlavský. Reklamní odborníci ale namítají: „Skutečnou výhodou vůči konkurenci je spojení reklamy a nové služby. Například právě výborného pokrytí signálem,“ myslí si reklamní analytik Štěpán Wolde.

***

Mluvčí ČD: „Cestující se pro cestu vlakem nerozhodují kvůli kvalitě signálu, ale pro jiné výhody železnice.“

Mluvčí Vodafone: „Jednání jsou velmi složitá a komplikuje je zejména spletitost firem a institucí navázaných na ČD.“

Autor:

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...