Neděle 23. února 2020svátek má Svatopluk 10 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Slavné Giro d’Italia je krok od Česka, Babiš dostal nabídku. Na závod by podle něj musela přispět velká města

Závěrečný spurt třinácté etapy Gira. Úplně vpravo pozdější vítěz Ital Viviani. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Závěrečný spurt třinácté etapy Gira. Úplně vpravo pozdější vítěz Ital Viviani. | foto: Reuters

PRAHA Cyklistický závod Giro d’Italia, který pravidelně sledují stamiliony lidí po celém světě, by mohl zavítat do České republiky. S jeho pořadateli v těchto dnech vyjednává český premiér Andrej Babiš (ANO), podle kterého jsou zatím hlavním otazníkem finance. Italové nabízejí startovací poplatek za více než 300 milionů korun.

Česká republika je podle všeho jen kousek od pořádání části jednoho z nejslavnějších cyklistických závodů světa Giro d’Italia. S jeho zástupci v posledních dnech jednal český premiér Andrej Babiš, který to serveru Lidovky.cz potvrdil. Navázal tak na jednání, která zahájil v listopadu v Miláně ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD).

Vedoucí závodník Simon Yates právě dojel osmnáctou etapu Gira.
Ital Domenico Pozzovivo táhne Holanďana Toma Dumoulina (vpravo) a Brita Chrise...

Jednat by se mělo o ročník 2022, ve kterém by závodníci v Česku odjeli tři etapy. Podobný model letos přebralo Maďarsko, kde závod odstartuje 5. května v Budapešti. Maďaři za celý podnik utratí nejméně 24 milionů euro, tedy přes 605 milionů korun. Babiš ale v současné chvíli řeší spíše licenční poplatky, které mu prý přijdou zbytečně vysoké. Zájem však podle něj Česko určitě má.

Příliš vysoké startovné

„Přišli za mnou s nabídkou 12 milionů euro (přes 300 milionů korun - pozn.red.) za startovací poplatek, ale to je pořád strašně peněz,“ řekl serveru Lidovky.cz Babiš s tím, že o ceně chce s Italy ještě jednat. Na závod by podle něj musela přispět velká česká města, jako Praha, Brno či Ostrava.

Giro d’Italia - infografika

„Nedávno jsme slíbili velké peníze na pořádání pražské skupiny mistrovství Evropy v basketbale příští rok (77 milionů korun, pozn.red.), takže klíčové bude, jestli si celý podnik vyhodnotíme jako výhodný pro Česko,“ uvedl premiér. Česká republika se podle něj nemusí přehnaně prezentovat, jelikož už teď do ní míří miliony turistů.

Dodal také, že přínosy závodu hodlá probrat s maďarským premiérem Viktorem Orbánem. Do letošního ročníku Gira se zapojí kromě Budapešti ještě maďarská města Székesfehérvár, Györ a Nagykanizsa. „Zajímat nás budou například reklamy pro naše firmy, aby v Praze byla vidět Škoda, v Ostravě Hyundai a tak dále. O tom všem jednáme,“ řekl Babiš.

Hnilička: O fanoušky by nebyla nouze

Že je vše zatím jen v jednání potvrdil serveru Lidovky.cz i předseda Národní sportovní agentury Milan Hnilička (ANO). „Není pochyb o tom, že pořadatelství Giro d’Italie je světově velmi sledovaná událost, která by Česku přinesla velikou prestiž,“ řekl předseda agentury. Tuzemská cyklistika je podle něj na profesionální i amatérské úrovni velmi oblíbená, o fanoušky by tak neměla být nouze.

Stejně jako premiér má ale pochybnosti o nákladech na pořádání. „Startovací poplatek je velmi vysoký, takže jednání budou určitě pokračovat a nedokážu v současné době říci, jestli Česko podá nabídku, nebo ne,“ řekl serveru Lidovky.cz Hnilička. Pražský radní za Piráty Vít Šimral řekl ČTK už v lednu, že hlavní město má zájem pořádat start jak Giro d’Italia, tak i francouzské Tour de France.

Stoletý závod, stamiliony diváků

Giro d’Italia patří spolu s francouzskou Tour de France a španělskou Vueltou ke třem největším cyklistickým podnikům planety, na kterých stráví závodníci vždy po třech týdnech.

První ročník se jel v roce 1909 (čtyři roky po Tour) a od té doby se nepořádal jen v letech 1941-1945, loni proběhl 102. ročník. Závod se v moderní éře sestává z jednadvaceti etap, kterých se v posledních letech zúčastnilo 22 devítičlenných týmů.

Po francouzské „Staré dámě“ je také nejsledovanější, v posledních letech jej vysílalo na 18 televizních stanic z pěti kontinentů (v Česku domácí verze Eurosportu), na nichž závod sledovalo odhadem 800 milionů diváků.

První jednání o startu Gira v Česku probíhala už v roce 2010 (tehdy směrem k ročníku 2012), obě strany nakonec ale společnou řeč nenašly, a závod odstartoval v Dánsku. Letos dostala Praha nabídku také od promotérů Tour de France, ASO (Amaury Sport Organization).

,
Michal Bernáth

Autor

Michal Bernáthmichal.bernath@lidovky.czČlánky
Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Folksam je na trhu od roku 1908 a patří k největším švédským pojišťovnám. Od... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Filip Dolenský, profesionální hráč počítačových her | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...