Sobota 22. února 2020svátek má Petr 1 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Giro v Česku? Praha je pro. Zatím nás nikdo neoslovil, říkají zástupci Brna a Ostravy

Italský cyklista Elia Viviani vítězí ve spurtu 2. etapy Giro d’Italia 2018. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Italský cyklista Elia Viviani vítězí ve spurtu 2. etapy Giro d’Italia 2018. | foto: Twitter GIro d’Italia

Praha Cyklistický závod Giro d’Italia by mohl v roce 2022 zavítat do Česka. S jeho pořadateli v těchto dnech vyjednává český premiér, podle kterého jsou zatím hlavním otazníkem finance. Babiš vyzývá velká města, aby přispěla na startovací poplatek přes 300 milionů.

Česko má blízko k pořádání části jednoho z nejslavnějších cyklistických závodů světa Giro d’Italia. S jeho zástupci v posledních dnech jednal premiér Andrej Babiš (ANO), který tuto informaci LN potvrdil. Navázal na jednání, jež v listopadu v Miláně zahájil šéf diplomacie Tomáš Petříček (ČSSD).

„Přišli za mnou s nabídkou 12 milionů eur (přes 300 milionů korun – pozn. red.) za startovací poplatek, ale to je pořád strašně peněz,“ řekl LN Babiš s tím, že o ceně chce s Italy ještě jednat. Na závod by podle něj musela přispět velká česká města jako Praha, Brno či Ostrava.

svazu a pracovníků ministerstva zahraničních věcí. V současné době čekáme na rozhodnutí vlády, zda Giro pojme jako celonárodní projekt. V opačném případě jsme připraveni jednat o menších variantách hostování Gira, bez státního zapojení nebo na bázi spolupráce Asociace krajů a zástupců SMOČR (Svaz měst a obcí České republiky – pozn. red.). Tento závod je pro rozvoj cyklistiky v hlavním městě určitě zajímavý,“ potvrdil LN primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Nejisté financování

Jednat by se mělo o ročník 2022, závodníci by v Česku odjeli tři etapy. K podobnému modelu letos přistoupilo Maďarsko, kde závod odstartuje 5. května v Budapešti. Maďaři celkově investují nejméně 24 milionů eur (přibližně 605 milionů korun). Babiš ale v současné chvíli řeší spíše licenční poplatek, který mu prý přijde zbytečně vysoký, zájem podle něj Česko určitě má.

„Nedávno jsme slíbili velké peníze na pořádání pražské skupiny Mistrovství Evropy v basketbale v příštím roce (77 milionů korun – pozn. red.), takže klíčové bude, jestli si celý podnik vyhodnotíme jako výhodný pro Česko,“ uvedl premiér.

Zleva předseda Národní sportovní agentury (NSA) Milan Hnilička a premiér Andrej...

Zleva předseda Národní sportovní agentury (NSA) Milan Hnilička a premiér Andrej Babiš (ANO) vystoupili 4. února 2020 v Praze na tiskové konferenci k představení agentury.

Podle informací serveru Lidovky.cz se Babiš s nikým ze zástupců velkých měst zatím nespojil. „Nikdo nás doposud neoslovil. Neznáme tedy žádné detaily a nemůžeme v tento moment říct, zda a do jaké míry bychom se případně chtěli projektu zúčastnit,“ reagovala primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS).

Podobně se k situaci staví i Ostrava. „V tuto chvíli je reakce velmi stručná, město se tímto nápadem nezabývalo, protože nedostalo žádný návrh. Myšlenky o případné spolupráci jsou předčasné, potřebujeme posoudit konkrétní žádost,“ tvrdí tisková mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. 

Že je vše zatím jen v jednání, potvrdil serveru Lidovky.cz i předseda Národní sportovní agentury Milan Hnilička (ANO). „Není pochyb o tom, že Giro d’Italia je světově velmi sledovaná událost, jejíž pořadatelství by Česku přineslo velkou prestiž,“ myslí si Hnilička. Tuzemská cyklistika je podle něj na profesionální i amatérské úrovni velmi oblíbená, o fanoušky by tak neměla být nouze.

Stejně jako premiér má ale pochybnosti o nákladech na pořádání. „Startovací poplatek je velmi vysoký, takže jednání budou určitě pokračovat. Nedokážu v současné době říci, jestli Česko podá nabídku, nebo ne,“ řekl.

Giro d’Italia patří spolu s francouzskou Tour de France a španělskou Vueltou ke třem největším cyklistickým podnikům planety, na kterých stráví závodníci vždy po třech týdnech. Po francouzské „Staré dámě“ je Giro druhé nejsledovanější, v posledních letech jej vysílalo 18 televizních stanic z pěti kontinentů (v Česku domácí verze Eurosportu), na nichž závod sledovalo asi 800 milionů diváků.

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Folksam je na trhu od roku 1908 a patří k největším švédským pojišťovnám. Od... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Filip Dolenský, profesionální hráč počítačových her | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...