Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Smogové jízdy zdarma narazily

Česko

Předplatileté v ostravské dopravě kritizují: Proč platíme i za smogu, když jiní jezdí bezplatně?

OSTRAVA Část Ostravy se raduje, část zuří. Důvod? Bezplatná městská doprava v době smogové situace. Zvláště ti, kteří si kupují předplatní jízdenky, počítají, jak se jim krok radních prodraží. Nezávisle na sobě začínají iniciativy napadající smogové bezplatné jízdy.

Na sociální síti Facebook už mají iniciátoři petice proti bezplatné přepravě zdarma více než pět tisíc podpisů a zvažují, že udělají i „papírovou“ podobu petice.

Argumenty jsou jasné: dnů, kdy jezdí ostravská doprava zdarma, je nebývale mnoho – ale těm, kdo mají předplatní jízdenky, se to nijak nevrací. Naopak, od ledna se zvýšilo jízdné. „Pravidelný cestující se jen o to více setkává v tramvajích s lidmi bez domova, kteří tam spí,“ tvrdí autoři elektronického protestu.

A nejsou sami. Ostravské opoziční hnutí Ostravak už na toto téma pořádá prostřednictvím hlasování na internetu anketu. Na jednoduchou otázku Myslíte si, že městská doprava zdarma v době smogu zlepší ovzduší v Ostravě? zatím jednoznačně převažuje odpověď: Ne. Z více než 1400 hlasujících jich ji zvolilo 91 procent.

Ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD) už dříve odhadl, že den jízd zdarma bude stát asi milion korun. A zdůraznil, že by i tento krok měl přispět ke zlepšení ovzduší, pokud lidé nechají auta doma.

Problém je ale v tom, že smogových dnů je mnoho, ušlé peníze už mohou dosahovat osmimístných sum. Loni jich byly přibližně dvě desítky, a to se ještě ne začátku roku neměřilo. Ministerstvo životního prostředí odmítlo, že by schodek Ostravě zaplatilo.

Každý den navíc však ohrožuje právě předplatitele, držitele ostravských „měsíčníků“. Ti jsou zárukou pravidelného přísunu peněz do pokladny dopravního podniku. Pokud začnou i oni couvat od placení, bude to znamenat sumy mnohonásobně vyšší.

Radní ve Frýdku-Místku i kvůli smogu, že zájemci mohou požádat o legitimaci opravňující je k bezplatným jízdám autobusy po celý rok. Podmínkou je, že městu nedluží za nájem, popelnice, pokuty či další účty. Jenomže ve FrýdkuMístku se odhad nárůstu výdajů pohybuje kolem třiceti milionů korun. V Ostravě by tato částka mohla dosáhnout podle odhadů stejné sumy, jako je roční dotace města dopravnímu podniku – tedy kolem miliardy korun.

„Ve velkých městech je to nepředstavitelné, aby byla doprava úplně zdarma,“ přiznává i ředitel Hnutí Duha Petr Machálek. Přesto vidí krok Ostravy jako krok správným směrem. „Přesvědčit lidi, aby jezdili veřejnou dopravou, je důležité. Ale na ty s předplatným se nesmí zapomínat,“ poznamenal. Podle něj je především nutné vyhodnotit, zda má podobný krok smysl. „A pak si jsem schopen představit kompenzaci předplatitelům: například v podobě prodloužení platnosti jejich průkazu o počet dnů, kdy jiní jezdili zdarma,“ dodal.

***

Upozornění platí, regulace už ne Doprava zdarma v Ostravě funguje jen při vyhlášení stupně regulace, který meteorologové vyhlašují při překročení podílu prachu v ovzduší a za situace, kdy se situace nezlepší. Regulaci přichází stupeň upozornění – ten včera ráno platil na Ostravsku, Karvinsku i Třinecku. Před polednem jej meteorologové pro Třinec a okolí odvolali, podobný krok očekávali učinit večer i na zbývajících místech. Stupeň regulace je signálem pro největší podniky, které musejí omezit výrobu nebo přejít k náhradním, ekologicky šetrnějším postupům.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...