Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

SMS jízdenka v pražské dopravě zdraží

Česko

PRAHA Pražský dopravní podnik mění způsob účtování SMS jízdenky. Díky tomu z jejího prodeje získá o něco více peněz než nyní. Pro cestující to znamená mírné zvýšení ceny jízdenky oproti její „klasické“, papírové podobě.

SMS jízdenka v Praze se nyní účtuje jako takzvaná prémiová SMS. Cestující odešle zprávu na speciální číslo a v tu chvíli se mu odečte šestadvacet korun.

V novém způsobu účtování, který pražský dopravce začne používat začátkem listopadu, bude zpoplatněna tarifem dopravního podniku až příchozí SMS, tedy „doručenka“ obsahující údaje o době platnosti jízdenky. Odchozí SMS, pomocí které se cestující „přihlásí“ o jízdenku, bude zpoplatněna podle běžného tarifu mobilního operátora, jehož služby cestující využívá. Celková cena jízdenky tak bude vyšší právě o cenu odchozí SMS - typicky mezi padesáti haléři až třemi korunami, podle tarifu či předplacené karty operátora, kterého cestující využívá. Zkrátí se i číslo, na které budou lidé posílat SMS, a to na pětimístné 90206.

„Tuto změnu skutečně chystáme,“ potvrdil LN mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. „Dopravní podnik se rozhodl využít jiný obchodní a technický model platby. V rámci něj už z ceny SMS jízdenky nehradí operátorům zákazníkem odeslanou SMS,“ řekl mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.

Současná metoda posílání SMS ve tvaru DPT na číslo 9020626 bude fungovat společně s novým způsobem účtování ještě po určitou přechodnou dobu, pravděpodobně až do konce ledna 2010.

Dopravní podnik vede ke změně způsobu účtování několik důvodů. V dosavadním modelu prémiové SMS totiž z šestadvaceti korun, které dopravní podnik za jízdenku požaduje, jde přibližně patnáct procent operátorovi. Značnou část pak získá zprostředkovatel služby, kterým je v tomto případě společnost Erika. Z peněz, kterou za SMS jízdenku cestující zaplatí, má pražský dopravce podle informací LN přibližně sedmdesát procent. SMS jízdenka tak pro něj v současné podobě není tak výhodná.

SMS jízdenky jsou přitom mnohamilionovým byznysem. Dopravní podnik uvádí, že denně na SMS jízdenku jede metrem, autobusem či tramvají v Praze pětadvacet tisíc cestujících. Roční obrat z této služby je tak přes 200 milionů korun. Pokud se změní způsob účtování, pak je pravděpodobné, že dojde i k úpravě podílů jednotlivých stran na celkových tržbách a dopravní podnik tak z ceny jízdenky získá do svého rozpočtu více.

Podle informací LN je pak dalším důvodem, který vede dopravní podnik ke změně účtování, i fakt, že pomocí zpoplatňování příchozích SMS může zavést více druhů zpráv a tedy i více druhů jízdenek. U odchozích SMS totiž platí, že telefonní číslo, na které se posílá SMS, zároveň určuje její cenu. V případě, že bude cestující odesílat SMS na číslo 90206, pak záleží na obsahu zprávy. V budoucnu tak může přijít podnik například se zlevněnými osmnáctikorunovými jízdenkami nebo naopak stokorunovými jednodenními jízdenkami.

Systém platby za příchozí zprávu navíc chrání zákazníka i před placením za chybně odeslanou SMS, což mluvčí podniku Pečený uvádí jako jeden z hlavních motivů pro zavedení nového systému. U odchozích prémiových zpráv totiž zákazník platí bez ohledu na to, zda vyplní text zprávy dobře, nebo špatně. U příchozích v případě špatného vyplnění textu zaplatí pouze za SMS dle svého tarifu, což je vždy výrazně méně.

Podle Pečeného jsou uživatelé SMS dřívější „nedobrovolní černí pasažéři“. „Jde o lidi, kteří jezdí nepravidelně a chtějí platit, ale nemohli, protože například neměli drobné.“

***

SMS jízdenky

Jízdenky v mobilu zavedl dopravní podnik v roce 2007. Tehdy stály 20 korun. Zdražení na 26 korun přišlo v roce 2008 v souvislosti se zvýšením jízdného právě na tuto částku. Pomocí SMS se v Praze dá koupit pouze plnocenná jízdenka. 25 tisíc jízdenek denně si cestující koupí právě prostřednictvím mobilu. Přes 200 milionů korun ročního obratu, který tato služba přináší, si dopravní podnik dělí s operátorem a poskytovatelem služby.

SMS jízdenky dosud fungují na základě takzvaných prémiových SMS. Tato forma SMS zprávy funguje tak, že příslušný text - v tomto případě DPT - se odesílá na speciální číslo začínající 90 a končící dvojčíslím, které stanovuje cenu služby. Číslo 9020626, které používají jízdenky dopravního podniku, tak říká zákazníkovi, že SMS bude stát 26 korun.

26 korun za jízdenku cenu za + odchozí SMS, kterou si jízdenku objedná (dle tarifu u svého operátora)

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!