Nový dokument, ve kterém je nařízení, zakazující od října nové velkoplošné reklamy, schválila Praha. Za velmi důležitý ho považuje Štěpán Fiala z iniciativy Nechceme billboardy a to i přesto, že se předpis týká pouze zastavěné části města a omezí jen nové, nikoliv stávající reklamy.
ČTĚTE TAKÉ: |
„Po dlouhých letech, kdy magistrát nad pražskou reklamní džunglí zavíral oči, jde o první zřejmý signál, že se město rozhodlo něco s touto velkou pražskou ostudou dělat, říká Fiala a doufá, že se časem přeci jen podaří zkrotit venkovní reklamu na úroveň obvyklou v západoevropských městech.
Nový plánPředminulou středu pražský magistrát schválil nový stavební plán, který má mimo jiné na území města omezit reklamu. S platností od 1. října už nebudou moci vznikat nové billboardy větší než 6 metrů čtverečních. V roce 2011 stálo po Praze kolem třinácti set velkoplošných reklam o rozměrech až 20 metrů čtverečních. Těchto billboardů se ale nová úprava nedotkne. Co s nimi bude do budoucna, není zatím jasné. |
Jako houby po dešti
S dokumentem souhlasí i odborník na dopravu ÚAMK Igor Sirota, podle kterého by měly postupně zmizet všechny billboardy u cest v Česku. „Pokud to bude myšleno vážně a bude se tento předpis dodržovat a kontrolovat, aby velké reklamní plochy umístěné blízko silnic postupně mizely, bude to správný krok, který k bezpečnosti v pražské dopravě přispěje,“ myslí si Sirota.
Současná situace nejen v Praze je podle dopravního experta z organizace Besip Miroslava Polácha neúnosná. Tvrdí, že množství reklam kolem silnic je největší v Evropě. „I když se říká, že se budou regulovat reklamy podél komunikací, stále rostou jako houby po dešti, takže pro bezpečnost bych to jenom přivítal,“ tvrdí Polách. „Zejména ty největší reklamní plochy jsou za sebou i po několka metrech, takže ani nevidíte, kudy jedete. Nevidíte okolí, jen po obou stranách billboardy, dodává středočeský koordinátor Besipu.