Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Socha kabátu byla provokace

Česko

Komorní výstavu z děl Stanislava Podhrázského (1920–1999) uspořádala Galerie Zdeněk Sklenář.

Expozice však velice dobře vystihuje podstatu umělcova díla i jeho význam v širších souvislostech.

Stanislav Podhrázský nepatří k umělcům, jejichž dílo by se příliš často objevovalo ve výstavních síních. Odborná veřejnost ho však již dlouho oceňuje pro originalitu a zároveň srozumitelnost vyjádření. Ve figurálních kresbách, sochách i obrazech navázal na staré mistry, a přitom vystihl ducha své doby. Postavy jsou hodně zjednodušené, ale vždy s velkou citlivostí vystihují vztahy mezi lidmi v jejich proměnlivosti a jemných nuancích. Z jeho projevu vyzařuje silná, ale velmi křehce vyjádřená sexualita.

Podhrázského lze jen těžko zařadit do nějakého konkrétního proudu. Snad by se dalo napsat, že jde o zvláštní odnož magického realismu. Velmi důležitá je pro něj kresba, ze které obrazy i sochy vyrůstají. Proslavil se hlavně jako malíř, ale k nejznámějším z vystavených děl patří socha kabátu. Ta v době svého vzniku působila až provokativně, což je ovšem z dnešního pohledu těžko pochopitelné.

Před nedávnem vzbudila jeho tvorba značnou pozornost na obsáhlé výstavě českého umění padesátých a šedesátých let nazvané Roky ve dnech, která se konala v Městské knihovně v Praze. Nyní probíhá jeho monografická výstava v Galerii Zdeněk Sklenář. Sklízí zasloužený ohlas a je navštěvována hlavně mladými lidmi. Jeho malba působí podobným kouzlem jako obrazy Jana Zrzavého nebo Josefa Šímy, kteří se stejně jako on vymykají zavedeným kritériím a kategoriím.

Tajuplný sen rozvíjející představivost Výstava je sice komorní, ale dobře vybraná a také nainstalovaná. Je z ní zřejmé, že k vystižení podstaty díla někdy stačí pár kreseb, obrazů a soch. Navíc si uvědomíme, že právě solitéři typu Podhrázského, vyznávající klasické hodnoty, hrají v širších souvislostech nepřehlédnutelnou roli. Často mají pro celkový vývoj stejný význam jako avantgardní objevitelé či věční experimentátoři, jejichž projev se pohybuje na hranici mezi vědeckým racionalismem a uměleckou intuicí.

Jak je vidět, tak tvorba Stanislava Podhrázského oslovuje širší vrstvy a různé generace bez ohledu na typ a úroveň vzdělání. Působí velmi střídmě, a přitom rafinovaně a záhadně, navazuje na poetismus i surrealismus. Může připomenout tajuplný sen, který nám dovoluje rozvíjet vlastní představivost. A ještě jedna skutečnost stojí za pozornost. Jeho dílo má vnitřní logiku, pozvolný a nanejvýš přirozený vývoj. Mohou se vedle sebe pověsit obrazy z různých období, třeba z úplných počátků a ze závěru umělcova života, aniž by nás to jakkoliv rušilo. Velmi příjemně celou expozici doprovází zasvěcené vyprávění Jaromíra Zeminy na neustále se opakujícím krátkém videozáznamu.

***

Stanislav Podhrázský

Galerie Zdeněk Sklenář, Smetanovo nábřeží 334/4, Praha Do 8. ledna 2011

O autorovi| JIŘÍ MACHALICKÝ, Autor je historik umění

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...