Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Soud míří k místu tragédie

Česko

O vinících pádu mostu do cesty mezinárodnímu rychlíku ve Studénce by se mohlo rozhodovat přímo na místě

STUDÉNKA/OLOMOUC O trestech pro viníky vlakové tragédie ve Studénce se možná bude symbolicky rozhodovat poblíž jejího dějiště. Pádem mostu do cesty rychlíku Comenius, který si vyžádal osm životů a desítky zranění, by se mohl soud zabývat přímo ve Studénce.

Okresní soud Nový Jičín, jemuž případ přiřkli nadřízení z Olomouce, totiž ani nemá tak velké jednací síně, aby se do nich vešlo deset obviněných, jejich obhájci a všichni další účastníci řízení včetně zhruba stovky postižených.

Starosta Studénky proto pro proces nabídl prostory tamního Dělnického domu. Příští týden předseda soudu Jiří Hanzelka prověří, zda jsou vhodné. Zákony podobná zasedání v místě umožňují.

Soudci dosud řešili, kdo by měl vlastně o trestech pro možné viníky rozhodovat. Ve hře byl novojičínský okresní soud, ale i ostravský krajský soud. Vrchní soud rozhodl, že případ zůstane v Jičíně. „Soudce hlavní líčení nařídí nejpozději v květnu,“ potvrdil Hanzelka. V nejbližší době by už měl soudce, který má případ přidělen, určit konkrétní termín hlavního líčení.

Původně se soudci domnívali, že některým z desítky obžalovaných může hrozit trest podle přísnější právní kvalifikace, než je uvedeno v obžalobě, a tím by se o něm mělo rozhodovat v Ostravě.

Podle hlavního vyšetřovatele Jiřího Jíchy byla příčinou tragédie z 8. srpna 2008 nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků, které jsou podle něj při stavbě mostů v Česku zcela neobvyklé. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Jícha řekl, že strojvedoucí vlaku Comenius neměl žádnou možnost nehodě zabránit, když zjistil, že rekonstruovaný silniční most padl vlaku do cesty.

Strojvedoucí se snažil do poslední chvíle zastavit, dokázal snížit rychlost ze 134 na 90 kilometrů za hodinu, pak se skryl ve strojovně lokomotivy. Vyvázl s lehkým zraněním, ale kvůli psychickým následkům musel práci opustit.

Kvůli obecnému ohrožení, za což hrozí až desetiletý pobyt ve vězení, na lavici obžalovaných usedne deset pracovníků z řad dělníků i manažerů stavebních firem.

Mezi obžalovanými jsou vedoucí, ale i řadoví pracovníci. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele – firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala. Pro objasnění okolností případu vypracovala posudky řada znalců.

***

Tragédie rychlíku Comenius * Opravovaný most ve Studénce na Novojičínsku spadl na trať 8. 8. 2008. Mezinárodní rychlík Comenius, jedoucí rychlostí 134 kilometrů v hodině, už nebylo možné zastavit, strojvůdce přesto hrdinně snížil rychlost o třetinu. * Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji. * Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici v září 2008. * Dalších 95 cestujících utrpělo zranění a celková škoda přesáhla 177 milionů korun. Dokončení oprav mostu se významně oddálilo, což komplikovalo i dopravu v regionu.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: