130 let

Speedster se vrací. Jako exkluzivní zboží

Česko

Porsche umí překvapit. O novince Carrera GTS se spekulovalo, že je poslední verzí současné generace legendárního modelu 911. Není. Na pařížském autosalonu má v těchto dnech premiéru ještě jedna novinka: Porsche 911 Speedster.

Jde o dvoumístnou, sportovnější verzi kabrioletu vzdávající hold modelu 356 Speedster, jehož vznik v roce 1954 inicioval americký importér vozů Porsche Max Hoffman. Ten usoudil, že by se na zámořském trhu mohla dobře prodávat levnější otevřená verze 356. S nižším předním sklem, které šlo sundat, když se vůz účastnil závodů, hlubokými sportovními sedačkami a minimalistickou plátěnou střechou. Byl to dobrý nápad, ze Speedsteru se stal okamžitý prodejní hit. Zvláště v Kalifornii. Verze Speedster se vrátila s nástupcem Porsche 356, modelem 911. Ale až u jeho druhé a třetí generace. Byly vyrobeny jen malé počty, o běžnou součást modelové řady 911 nikdy nešlo. Nyní je zpět po dlouhých šestnácti letech, kdy se vystřídala další tři pokolení 911.

Nový Speedster už nebude levnou záležitostí. Spíše raritou, které se na počest zakladatele rodu vyrobí pouhých 356 kusů. Cena za exkluzivitu byla v domácím Německu stanovena na 201 682 eur včetně devatenáctiprocentní daně z přidané hodnoty, po přepočtu na naši měnu a připočítání české 20% DPH vyjde na zhruba 5 milionů korun. To je asi o dva miliony více, než stojí Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet, ze kterého Speedster vychází.

Stejně jako GTS pohání Speedster plochý šestiválec 3,8 litru s výkonem zvýšeným na 408 koní/300 kW, má širší záď jako Carrera 4S a karbon-keramické brzdové kotouče. Ve standardní výbavě Speedsteru přibyla také dvojspojková automatická převodovka, adaptivní pérování a samosvorný diferenciál. Časy zrychlení ani maximální rychlost vozu první tisková zpráva neuvádí, nejspíš se ale nebudou nijak zásadně lišit od 4,4 sekundy, které potřebuje ke sprintu na stovku Carrera GTS Cabriolet se stejnou převodovkou, a její maximální rychlosti 304 km/h.

Na své předchůdce Speedster navazuje o šest centimetrů nižším šikmějším předním sklem, a hlavně typickým dvojitě vybouleným krytem jednoduché, manuálně ovládané plátěné střechy. Svoji vysokou cenu ospravedlňuje takřka kompletní výbavou, kterou lze do 911 pořídit za příplatek v rámci programu Porsche Exclusive. Má interiér ručně čalouněný jemnou kůží, dekoraci sedaček připomínající závodní šachovnicový prapor a doplňky v barvě karoserie, která dostala na premiérovém kousku speciální modrý lak (na výběr bude také v bílé). Hlavním lákadlem Speedsteru ale zůstává jeho exkluzivita. A za tu se vždy platilo.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás