Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Sportovní SUV bez kompromisu

Česko

TEST LN

Mazda CX-7 je dynamická nejen na pohled, ale také díky výkonu 258 k. To potvrdil i test LN

Usednutí za volant Mazdy CX-7 bylo bez nadsázky příjemným překvapením. Kůží čalouněná sedadla testované verze se svislým proužkem imitujícím krokodýlí kůži jsou nadmíru pohodlná. Jejich vyšší pozice zajišťuje, že máte nad provozem určitý nadhled.

Nejméně obvyklé a zároveň nejpříjemnější je však provedení přístrojové desky. Má silně skloněný, futuristicky vyhlížející středový panel a vysoký tunel mezi sedadly, na němž je umístěna krátká řadicí páka manuální převodovky. Sportovní je také kožený volant s trojicí tenkých paprsků a tlačítky pro ovládání tempomatu a audiosystému.

Kromě zmiňované vyšší pozice zde není jediný prvek, který by prozrazoval, že se jedná o vůz segmentu SUV. Ve skutečnosti by se za podobnou pozici za volantem a splynutí s vozem nemuselo stydět kdejaké sportovně laděné kupé.

Přístrojová deska je přehledná a má srozumitelně rozmístěné ovládací prvky. Nelze si však odpustit kritiku příliš malého displeje umístěného v horní části středového panelu. Ten slouží k zobrazování informací rádia, klimatizace i palubního počítače, a to je na jeho jeden řádek příliš mnoho údajů. Například pro vnitřní a vnější teplotu je k dispozici jen jedna pozice, takže mezi těmito údaji je potřeba přepínat speciálním tlačítkem.

V provedení vnitřního prostoru, jehož velikost lze označit za standardní a odpovídající dané velikosti, nezaostává ani vnější design. Mazda CX-7 v tomto směru v segmentu SUV vyniká. Působí mnohem ostřeji, než je v této společnosti zvykem. Hranaté tvary, které často evokují terénní vozy, jsou ty tam. Jsou nahrazeny ostrými linkami a dravým klínovitým profilem. Charakteristické jsou nejen světlomety zapuštěné do výrazných předních blatníků, ale také stupňovitá boční linie v zadní části vozu. Průhledné zadní skupinové svítilny dokreslují sportovní charakter a působí jako z dílny zručné tuningové firmy.

Na stovku za osm

Mazda CX-7 se v Evropě začala prodávat až v letošním roce, přičemž na americkém trhu byla k dostání o více než rok dříve. Právě pro Ameriku byl totiž tento vůz původně navržen. Nicméně evropské verze se od těch amerických zejména po technické stránce značně liší.

Mají přepracované například naladění podvozku, ale také brzdy a mnoho dalších prvků jsou upraveny pro náročnější evropský provoz. Tyto úpravy jsou velmi důležité, protože Mazda CX-7 se sportovně nejenom tváří, ale sportovní vlastnosti také poskytuje. Pod kapotou totiž nabízí jediný motor - přeplňovaný čtyřválec s výkonem naladěným na 258 koní. Ten automobilu zajišťuje skutečně nadstandardní dynamiku, kterou reprezentuje například zrychlení z klidu na 100 km/h za 8 sekund. Když se podíváme na segment podobně velkých vozů SUV, zjistíme, že se jedná o jeden z vůbec nejrychlejších vozů. Rychlejší je pouze BMW X3 se svými třílitrovými šestiválci. Poněkud předběhneme závěr testu, když řekneme, že právě tento německý vůz je pro Mazdu CX-7 jediným konkurentem z hlediska nabízených sportovních vlastností.

Motor má zátah, který byste od podobně velkého auta nečekali. Točivý moment 380 N.m se vyrovná turbodieselům, avšak u zážehového motoru je k dispozici v mnohem širším spektru otáček. Jízda je proto velmi příjemná a v běžných podmínkách není třeba nijak často řadit. I přesto je ale volba jednotlivých rychlostních stupňů při sportovním stylu jízdy velmi podmanivá. Chod řadicí páky je totiž krátký a přesný.

Připojitelný pohon všech kol s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou funguje spolehlivě jak na kvalitních asfaltkách, tak na polních cestách. Jen v okamžiku, kdy se snažíte hledat skutečné limity tohoto vozu, což je mimochodem velmi zábavné, pocítíte, že připojení zadních kol má drobné zpoždění. Z celkového pohledu je ale projev tohoto vozu sportovní a tím dobře ladí s jeho ostatními vlastnostmi. Pozadu přitom nezaostává ani komfort. Odpružení je sice o něco tužší, než bývá v daném segmentu obvyklé, nicméně vhodně koresponduje s celkovým projevem tohoto vozu.

Jde vlastní cestou, a to se cení

Mazda CX-7 během celého testu příjemně překvapovala svými vlastnostmi. Přesto si ale nelze odpustit jednu poznámku týkající se nabídky modelu CX-7. Je škoda, že je tento vůz k dispozici pouze s manuální převodovkou. Kombinace silného benzinového motoru a „automatu“ by jistě nebyla z hlediska komfortu od věci. Samočinná převodovka je přitom v nabídce na zámořských trzích. Překvapivá je také absence vznětového motoru v nabídce. Je to pozůstatek amerického původu, zároveň ale utváří charakter tohoto vozu.

Jak je na tom použitý motor se spotřebou paliva? Při běžné jízdě si řekne přibližně o 13 l/100 km. Mimo město lze jet i za 11 litrů, nicméně při využívání mimořádného potenciálu také za více než 15 l/100km. Vyšší spotřeba mazdy je však ve srovnání s naftovými verzemi konkurentů bohatě vynahrazena velmi příznivými pořizovacími cenami a bohatou výbavou. Mnohem slabší turbodiesely v tomto segmentu jsou totiž často dražší, a přitom se svojí dynamikou a jízdními vlastnostmi této mazdě nedokážou ani přiblížit.

***

Do lehkého terénu se s Mazdou CX-7 bát nemusíte, je ale potřeba mít na paměti, že je navržena pro kvalitní silnice d

KOMPAKTNÍ SUV S VÝKONEM NAD 200 KONÍ

BMW X3 je etalonem sportovních kompaktních SUV. Dynamikou Mazdě CX-7 odpovídají šestiválcové verze, které jsou ale výrazně dražší. Samotnými jízdními vlastnostmi BMW Mazdu předčí.

Land Rover Freelander má zážehový šestiválec 233 koní a samočinnou převodovku. Freelander je laděn mnohem terénněji a komfortněji než Mazda CX-7. Ve srovnatelných verzích je Mazda o přibližně čtvrt milionu levnější.

Opel Antara má menší výkon a přitom je ve srovnatelné výbavě o více než sto tisíc korun dražší. Verze V6 má samočinnou převodovku. Jízdními vlastnostmi i provedením vnitřního prostoru je na tom lépe Mazda CX-7.

Mazda CX-7

Koncepce: pětidveřové SUV s připojitelným pohonem všech kol, rozměry 4680x1870x1645 mm, rozvor 2750 mm, pohot. hmotnost

1670 kg, zav. prostor 455 l

Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec, 2260 cm3

Výkon 190 kW (258 k) při 5500 min-1

Točivý moment 380 N.m při 3000 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0-100 km/h 8,0 s

Nejvyšší rychlost 210 km/h

Komb. spotřeba 10,2 l/100 km

Cena 785 900 Kč

Klady: cena, síla motoru, přesné řazení, přesné řízení,pohodlný interiér

Zápory: vyšší spotřeba, malý displej na přístrojové desce, absence „automatu“ v nabídce

Autor:

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...