Studio Paramount, jež vlastní filmová práva, si se Star Trekem dlouhá léta nevědělo rady. Televizní sci-fiseriál, jednoduše nazvaný Star Trek: Původní série, který sledoval příběhy posádky hvězdné lodi Enterprise, se stal v polovině 60. let kulturním fenoménem s nebývale silnou fanouškovskou základnou.
Paramount a stanice CBS začaly atraktivní značku pilně vytěžovat a upevňovat. Po Původní sérii následovaly další čtyři seriálové řady. Poslední měla premiéru v roce 2001. Na konci 70. let Paramount expandoval se Star Trekem a uvedl do kin první celovečerní film. Na jeho komerční úspěch navázalo se střídavými výsledky dalších devět snímků.
Přestože fanoušci oddaně plnili pokladny kin, lukrativní značka se postupem času vyčerpala a spíš než synonymem progresivního sci-fise stala terčem shovívavých úšklebků. V současném americkém filmovém průmyslu už ani nemohlo být nic méně atraktivního než Star Trek.
Proto když Paramount oznámil, že sedm let po komerčním propadáku Star Trek: Nemesis, který zněl jako umíráček, připravuje jedenáctý celovečerní film, zvedlo se nejedno pochybovačné obočí. A to i mezi fanoušky. Studio najalo režiséra J. J. Abramse a podařilo se mu nečekané. Vdechnout skomírajícímu Star Treku nový život. To, co mohlo být filmovým trapasem galaktických rozměrů, se stalo jednoznačným překvapením roku.
Abrams a jeho scenáristický tým se rozhodli udělat se Star Trekem něco podobného, co studio MGM udělalo s Jamesem Bondem – omladit, zakčnit, posunout do 21. století. Zvolili strategické a elegantní řešení, když se vrátili ke kořenům do 60. let, před úplný začátek, kdy se zformuje původní slavná posádka. Trapas? Ne, překvapení Tým kolem Abramse se chtěl vyvarovat chyby, jež zlomila vaz Nemesis, a svůj Star Trek se cíleně snažil zbavit aury snímku pro specializované okrajové publikum. Návrat na začátek mu to umožnil. Nabízí dost, aby neodradil fanoušky a zároveň nalákal publikum, které o kapitánu Kirkovi nebo Spockovi nikdy neslyšelo. Pro ty první je v cíleně koncipovaném letním blockbusteru dost vtípků, stylu i atmosféry z jejich oblíbeného univerza.
Naprosto zásadní jsou ale pečlivě propracované charaktery postav, které nejsou papundeklovými karikaturami svých předchůdců, ale jejich plnokrevnými mladými verzemi. Za to může Abrams poděkovat i svému castingovému agentovi, jemuž se podařilo vybrat téměř bezchybné herecké obsazení. Hlavně Chris Pine coby Kirk má nepřehlédnutelný hvězdný potenciál. Pro nefanoušky film nabízí dost akce, speciálních efektů a atraktivní děj, jenž nevyžaduje žádnou znalost Star Treku. Na jedenáctém Star Treku tak není nic k útrpnému ošklíbání. Je zmodernizovaný, a přesto klasický. Nicméně rozhodně není perfektní.
Není potřeba znalostí komunikačních důstojníků flotily, aby bylo jasné, že Paramount s distribucí hodně spěchal. Kdyby producenti ještě měsíc počkali, zkrátili některé scény s časovými posuny a dotočili scény výcviku v akademii, mohli poslat do kin film šlapající jako zbrusu nová Enterprise. I tak se ale Abramsovi podařilo víc než jen standardní letní hit. Možná odstartoval nový věk Star Treku, na němž vyroste další generace trekkies. Na druhém dílu už se ostatně pracuje.
HODNOCENÍ LN **** Star Trek
Režie: J. J. Abrams Hrají: Chris Pine, Zachary Quinto, Eric Bana, John Cho, Karl Urban, Leonard Nimoy, Simon Pegg Premiéra v ČR: 8. 5. 2009 Distribuce v ČR: Bontonfilm