8. listopadu 2018 11:43, aktualizováno  13:22 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Stavbyvedoucí dostal za pád mostu ve Vilémově 4 roky vězení. Ostatní byli zproštěni viny

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Obžalovaní v kauze pádu mostu ve Vilémově přicházejí k soudu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Obžalovaní v kauze pádu mostu ve Vilémově přicházejí k soudu. | foto: ČTK

HAVLÍČKŮV BROD Za pád mostu ve Vilémově má jít na čtyři roky do vězení stavbyvedoucí firmy Bögl & Krýsl Josef Spour, zbylých devět obžalovaných ve čtvrtek havlíčkobrodský soud obžaloby zprostil. Spour se na místě odvolal. V neprospěch všech obžalovaných se odvolala i státní zástupkyně. Pod mostem v září 2014 zemřeli čtyři lidé, další dva se zranili. Odvolání projedná krajský soud v Hradci Králové.

Dělníci Spoura opakovaně upozorňovali na to, že upevňované stojky se hýbou, nijak na to nereagoval, znovu je pod most poslal a výsledkem je to, že jsou mrtví, řekla v odůvodnění rozhodnutí soudkyně Hana Doubková. Výpovědi přeživších podle ní prokázaly, že o riziku věděl, ale nic proti němu neudělal. 

Soud Spourovi kromě vězení uložil trest zákazu činnosti stavbyvedoucího na pět let. Byl odsouzen za přečin obecného ohrožení z nedbalosti. Porušil obecné předpisy i svoje pracovní povinnosti vyplývající se smlouvy. Podle soudu měl dostatečné znalosti k tomu, aby riziko pádu odhalil a měl lidem zakázat pod mostní klenbu chodit, ukončit práce, ohradit nebezpečný prostor a vše zapsat do stavebního deníku a situaci oznámit stavebnímu úřadu. Byl na staveništi v den pádu dopoledne a viděl, že přes most přejíždí těžká technika, uvedla soudkyně.

U ostatních obžalovaných, kteří se na místě vzdali možnosti odvolání, podle soudkyně nebylo prokázáno to, co jim je kladeno za vinu, tedy že porušili stavební zákon, smlouvy mezi dodavateli nebo povinnosti vyplývající z jejich pracovních smluv, když podle obžaloby nenechali zpracovat realizační dokumentaci k bourání, nedostatečně koordinovali práce mezi různými firmami nebo neupozornili na záznamy v registru rizik.

Stavba byla špatně projekčně připravená

Soudkyně zdůraznila, že stavba byla špatně projekčně připravená. Most byl formálně rozdělen na dvě části, přičemž opěry mostu byly přiřazeny k silnici, ne k mostní klenbě, kterou držely. Na každé části pak pracovali dělníci jiných stavebních firem. Projekty dodala společnost HBH Projekt a Linkprojekt, projektanti vypovídali jako svědci. Soudkyně označila za chybu projektanta to, že dovolil současné odtěžování zeminy a podpírání mostu. Ve prospěch obžalovaných svědčilo to, že postupovali podle projektu. Podle soudkyně je jasné, že za pád mostu mohlo odebírání zeminy u paty mostu. „Problém je, že to měl stavbyvedoucí projektantem povoleno,“ řekla Doubková. Odtěžení zeminy označil za důvod pádu už dřív soudní znalec.

Deset lidí, mezi kterými byli stavbyvedoucí, technický dozor i koordinátoři bezpečnosti práce a úřednice, bylo obviněno z obecného ohrožení z nedbalosti, za což jim podle obžaloby hrozilo vězení od tří do deseti let. Státní zástupkyně požadovala pro šest z nich nepodmíněné tresty. Ostatním navrhla podmíněné tresty nebo zákaz činnosti. Zástupci obžalovaných požadovali pro své klienty zproštění obžaloby. Hlavní líčení začalo u okresního soud v květnu 2017.

Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově byl rekonstruován při modernizaci silnice druhé třídy 345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty v celkové výši 1,5 milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl a Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková. Pokutovaní podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách mostu.

Pád mostu ve Vilémově

  • Pád rekonstruovaného silničního mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku si 4. září 2014 vyžádal čtyři oběti. Osudové odpoledne pracovala pod mostem ve Vilémově šestice dělníků. Tři Češi a tři Slováci právě připravovali podpěry pro klenbu, když se most rozlomil v půlce. Několik tun betonu, kamení a hlíny připravilo na místě o život čtyři lidi. Mrtví byli uvězněni pod těžkými kameny, které je zatlačily do bahna. Podle zasahujících hasičů neměli šanci přežít. Tragédii přežili dva Slováci, jeden z nich utrpěl pouze šrámy, zatímco jeho těžce zraněného kolegu zavaleného do půli těla záchranáři vyprošťovali čtyři hodiny a po rozsáhlých zraněních je v plném invalidním důchodu.
  • Na místě neštěstí zasahovalo sedm desítek hasičů, 25 policistů a záchranáři. Práci jim komplikovala nutnost postupovat při odklízení trosek ručně, protože těžká technika mohla na nestabilním podloží způsobit více škody než užitku. Po vyproštění těl obětí místo pro jistotu prohledali ještě záchranáři se psy.
  • Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově byl rekonstruován v rámci modernizace silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl, známá také z případu zříceného mostu ve Studénce ze srpna 2008, do jehož trosek narazil vlak. O život tehdy přišlo osm lidí.
  • Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Pilíř se pak neměl o co opřít a přestal plnit nosnou funkci.
  • V září 2015 policie obvinila kvůli pádu mostu deset lidí z obecného ohrožení z nedbalosti. Mezi obviněnými byli představitelé stavebních firem, které se podílely na realizaci stavby, zástupci investora a lidé, kteří měli na starost dohled nad dodržováním bezpečnosti práce v průběhu stavby.
  • Ze závěrů policejního prověřování, z výslechů svědků i ze znaleckých posudků z oboru stavebnictví podle policie vyplynulo, že stavební práce, při nichž se zřítil most, nebyly řízeny v souladu s ověřenou projektovou dokumentací. Při pracích nebylo zajištěno dodržování povinností k ochraně života, zdraví, životního prostředí a bezpečnosti práce.
  • V březnu 2016 dal inspektorát práce firmám Strabag a Bögl a Krýsl a koordinátorce bezpečnosti práce Marii Hubkové za pád mostu pokuty v celkové výši 1,5 milionu korun.
  • V červnu 2016 policie ukončila vyšetřování a státnímu zastupitelství v Havlíčkově Brodě kriminalisté podali návrh na podání obžaloby deseti lidí. V prosinci státní zástupkyně podala obžalobu za obecné ohrožení z nedbalosti, za které podezřelým hrozilo vězení od tří do deseti let.
  • Soud začal loni v květnu. Zástupci firmy Strabag i společnosti M-Silnice obžalobu odmítli. V říjnu znalec Ladislav Klusáček z VUT Brno u soudu řekl, že příčinou pádu mostu bylo odtěžení zeminy u paty klenby a nepodepření klenby v celé ploše.
  • Počátkem června státní zástupkyně oznámila, že chce pro šest z deseti obžalovaných vězení v polovině sazby. Ostatním navrhla podmíněné tresty nebo zákaz činnosti.
  • Nový most byl zprovozněn na konci července 2015. Letos v únoru bylo oznámeno, že nový most ani silnice, jejíž je součástí, nebyly zkolaudovány. Auta tudy jezdí na základě povolení předčasného užívání stavby. Mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová poté na dotaz ČTK řekla, že most nemá kolaudaci kvůli majetkoprávním vztahům.
  • Od září 2015 připomíná tragédii pamětní deska, jejíž zhotovení a instalaci uhradila vilémovská radnice.
ČTK
  • 6Diskuse

Najdete na Lidovky.cz